Det går pengene til
SOS Børnebyerne havde en administrationsprocent på 4,2% i 2023. Her kan du læse mere om, hvor pengene kommer fra, og hvordan vi bruger dem.
SOS Børnebyernes økonomi
SOS Børnebyernes formål er at give så mange udsatte børn som muligt en tryg barndom med en familie, et kærligt hjem og en uddannelse.
SOS Børnebyerne Danmarks samlede indtægter inkl. finansielle poster udgjorde 330,7 millioner kroner i 2023 mod 311,1 millioner kroner i 2022. Af de indsamlede midler kom 296,5 mio. kr. fra private indsamlede midler, hvilket er en stigning på 1,4 % i forhold til 2022. I 2023 er 4,2 % af de indsamlede midler gået til administration, 17,7% er gået til indtægtsskabende aktiviteter. Det svarer til en formålsprocent på 78%.
SOS Børnebyerne gennemfører hvert år kampagner og andre aktiviteter for at samle penge ind, og i 2023 satte SOS Børnebyerne endnu en gang indsamlingsrekord. Vi investerer kun i indsamling med forventningen om, at vi overordnet set får de investerede penge fem gange hjem igen.
Her kom støtten fra i 2023
Download årsrapporter m.m.
I SOS Børnebyernes årsrapport finder du artikler, årsregnskaber, nøgletal og illustrationer af, hvad hjælpen gik til.
Regnskaber for landsindsamlinger
Regnskab for landsindsamling 2022
Regnskab for landsindsamling 2021
Regnskab for landsindsamling 2019
Regnskab for landsindsamling 2018
Regnskab for landsindsamling 2017
Regnskab for landsindsamling 2016
Regnskab for landsindsamling 2015
Indsamlingstilladelse
SOS Bornebyernes indsamlingstilladelse
Læs andre rapporter
Hvis du er fadder, går maksimalt 10 procent af din støtte til administration. 90 procent går til arbejdet for børn i SOS-børnebyer og SOS-projekter, hvor størstedelen går direkte til ”din” SOS-børneby – ”dit” SOS barn. Dit bidrag er også med til at støtte SOS Børnebyernes forebyggende arbejde for udsatte børn i lokalområderne. På den måde er du som SOS-fadder samtidig med til at bekæmpe fattigdom og forbedre forholdene for udsatte børn og deres familier i SOS-børnebyernes lokalområder. Pengegaver til dit barn går ubeskåret til formålet.
SOS Børnebyerne har fokus på at holde vores udgifter nede, og vi har som målsætning, at højst 10 procent af de samlede indtægter må bruges på administration. Administration er nødvendig for at sikre, at pengene når frem, og at SOS Børnebyerne bruger pengene som aftalt med faddere og andre bidragydere. Administration dækker over udgifter til kontoret, lønninger samt f.eks. IT. Administrationsprocenten var i 2023 på 4,2 procent, men det kan ændre sig fra år til år, og derfor skriver vi, at administrationsprocenten maksimalt er 10 procent. Administration er ikke det samme som udgifter forbundet med fundraising eller indsamling.
Sådan beskytter vi børnene
SOS Børnebyerne tolererer ikke nogen form for korruption. Alle medarbejdere har pligt til at indberette mistanke om korruption eller misbrug via organisationens indberetningskanaler – herunder en whistle blower-ordning for børn og voksne, som er offentligt tilgængelig. Alle indberetninger tages alvorligt og undersøges til bunds, ligesom de relevante myndigheder inddrages.
Det internationale SOS Children’s Villages udgiver hvert år en rapport, som beskriver de indrapporteringer om korruption, der har været i føderationen. Du kan læse de årlige rapporter her.
Andre kan også indberette sager ved at bruge disse formularer:
Det gik pengene til i 2023
Årsrapport 2023
Alle børn fortjener at blive set og elsket for den, de er.
Som SOS-fadder er du med til at give et udsat barn en ny chance. Det koster kun 6,5 kroner om dagen efter skattefradrag.
Hvert år gør vi op, hvor mange penge vi har brugt på henholdsvis administration og indsamling. Det skriver vi både i årsrapporten og her på hjemmesiden. Samtidig overholder vi naturligvis administrative forpligtelser over for SKAT, registrering af medlemmer og bidragsydere, medarbejderes overenskomster og arbejdsforhold etc. Vi er også medlemmer af Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, ISOBRO, der har en række indsamlingsetiske retningslinjer, som vi arbejder efter.