I mange år var halvdelen af klasselokalerne på 31. maj-skolen i Hargeysa beboet af internt fordrevne flygtninge, der boede mellem murbrokker, gamle plastikflasker og andet skrald. Med udsigt til elever, der på den anden side af skolegården kæmpede med brøker og engelske verber, forsøgte flygtningefamilierne at skabe sig en tilværelse.
Sidste år fik seks af skolens klasselokaler et ordentligt ansigtsløft med støtte fra BIG Fonden i samarbejde med SOS Børnebyerne. Murene er blevet lappet og har fået en omgang maling, så den fine gule farve nu stråler igen. Klasselokalerne har fået et skinnende tin-tag, og alle klasselokalerne er blevet udstyret med rækker af nye skolepulte og en tavle. Flygtningefamilierne har fået et nyt hjem et andet sted i Hargeisa.
“Før klasselokalerne blev renoveret, var de fleste af skolens lokaler komplet ubrugelige. Det er jo ikke sikkert at undervise, når væggene er ved at falde sammen, og der er huller i taget. Mange af klasselokalerne manglede også døre,” siger Abdikarim Omar, der er rektor på 31. maj-skolen i Hargeysa.
Ikke siden før borgerkrigen startede i 1988, har skolen været så summende af liv, som den er i dag, hvor der nu er nu plads til 984 elever. Tidligere kunne skolen kun rumme 714 elever.
BIG Fonden har støttet med en million kroner. Før skolen fik støtte fra BIG Fonden, havde eleverne ikke adgang til rindende vand. For at tilgodese elever med handicap er der desuden blevet bygget en kørestolsrampe, så alle har mulighed for at få adgang til toiletterne. SOS Børnebyerne arbejder også i Somaliland med at forbedre vilkårene for de mange internt fordrevne flygtninge, som er hårdt ramt af tørke og uroligheder i området. SOS Børnebyerne støtter med nødhjælp, skolehjælp til flygtningebørn og mikrolån til deres forældre.
Nye toiletter får piger i skole
Med støtte fra BIG Fonden er der også blevet bygget seks toiletter med rindende vand til skolens piger, hvilket er afgørende for deres skolegang.
”Før var der ingen toiletter, som vi kunne bruge. Vi plejede at tage hjem eller banke på hos naboer, når vi skulle på toilettet,” siger 15-årige Mumtaas, der har været elev på skolen de sidste fire år.
I Somaliland er mangel på toiletter et stort problem. De lange toiletture betyder, at pigerne går glip af undervisning og til tider ender de med at droppe ud af skolen. Dårlige eller helt manglende toiletter er især en udfordring for de lidt ældre piger, når de har deres menstruation, noget som stadig er tabubelagt i Somaliland.
“Drengene ville drille os, når vi gik på toilettet, og vi ville ikke føle os sikre, når vi skulle forlade skolen og banke på naboernes døre. Nå er der rart at være i skole,” fortæller Mumtaas.
”Drengene ville drille os, når vi gik på toilettet, og vi ville ikke føle os sikre, når vi skulle forlade skolen og banke på naboernes døre. Nu er det rart at være i skole,” fortæller Mumtaas.