Madpakker, lektier og bedste venner. I Danmark tager vi det for givet. Alle børn går i skole fra 0. til minimum 9. klasse. Her lærer de ikke bare at læse og regne, de lærer også, hvordan man er en god ven, og hvordan man sammen træffer de rigtige beslutninger. Der er klassens time, elevråd og temauger både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Skolen er ikke bare en uddannelse, det er læring for livet.
Mange steder i verden er børn knapt så heldige. Skolen er det første, børn savner, når fattigdom, katastrofer eller krige forhindrer en normal hverdag. 124 millioner børn og unge på verdensplan har enten forladt skolen eller har aldrig prøvet at gå i skole. Det forhindrer dem i at lære at ytre sig og få en basal forståelse af samfundet og deres rettigheder. Medbestemmelse er en ukendt luksus
I Somaliland begynder knap halvdelen af alle børn i 1. klasse. Men forholdene er ikke gode, og i skolen er børn og unge i Somaliland ikke med til at bestemme noget som helst. I Danmark har elever i både folkeskolen og på ungdomsuddannelserne et elevråd, og alle elever har også valgret til elevrådene.
Sådan er det ikke i Somaliland. Her bestemmer forældrene, klanen og de ældre mænd stort set alt. De unge er udelukket fra beslutninger i skolen, i familien, i samfundet og på arbejdsmarkedet. SOS Børnebyerne har tidligere igangsat elevråd på folkeskoler i Somaliland, og går nu skridtet videre ved at indføre elevråd på udvalgte gymnasier i landet. Det sker i samarbejde med Operation Dagsværk.
”Medbestemmelse er vigtigt for børn og unge. Det er forskellen på at blive set og blive ignoreret, og det har enorm betydning for et barns tro på sig selv som et gyldigt medlem af samfundet – og bruge den tro til at få indflydelse på det,” siger Emil Birk, programmedarbejder hos SOS Børnebyerne og leder af projektet i Somaliland.
Operation Dagsværk og SOS Børnebyerne sætter fokus på gymnasieelevernes medbestemmelse i Somaliland, så de kan tale ungdommens sag for lærere, forældre og politikere. Det sker blandt andet ved at oprette ti elevråd på ti gymnasier og gøre 800 unge mellem 14 og 20 år til talspersoner, aktivister eller medlemmer af elevrådene.
”Første skridt bliver at lære de unge om deres rettigheder og opbygge deres selvtillid og tro på, at deres mening rent faktisk betyder noget. Vi begynder i det små med læseklubber, konkurrencer, sport og drama, der kan give dem en følelse af fællesskab og troen på, at de kan udrette noget sammen,” siger Emil Birk.
På sigt vil 15.000 gymnasieelever i Somaliland lære deres rettigheder at kende. Målet er, at gymnasieeleverne vil finde og hæve deres stemme – både i skolen og i samfundet.
OPERATION DAGSVÆRK er de danske ungdomsuddannelsers oplysnings- og solidaritetsorganisation. Unge frivillige udvikler og gennemfører hvert år en kampagne, der er til fordel for et internationalt udviklingsprojekt, der drives af en dansk organisation. Projektet vælges af eleverne selv.
Hyr en dagsværker den 4. november. Det koster minimum 300 kroner for fem timers arbejde. Du kan hyre så mange elever du har brug for.