Der er mange gode grunde til, at uddannelse igen og igen bliver nævnt som fuldstændig essentielt, når vi taler om at skabe en bedre verden, minimere fattigdom og mindske uligheden.
Skolegang er grundstenen for vækst og udvikling i alle dele af et samfund. Uddannelse giver langt bedre jobmuligheder og et godt fundament for fremtiden. Uddannelse giver også unge mennesker ressourcer til at deltage aktivt i processer og beslutninger, der påvirker dem og samfundets udvikling, og til at holde politikere ansvarlige for deres handlinger. På den måde er uddannelse både med til at bryde fattigdomscirklen for den enkelte og for samfundet generelt.
Et solidt fundament
SOS Børnebyerne ser også uddannelse som en af grundstenene for vækst og udvikling i alle dele af et samfund. Alle børn og unge, der vokser op i en børneby, har adgang til uddannelse – lige fra børnehave til videregående akademisk eller teknisk-faglig uddannelse. Børnene skal lære at klare sig som voksne og kunne bidrage til udviklingen af det samfund, de bor i.
I området omkring børnebyen arbejder vi for at sikre retten til skolegang for de mest udsatte børn. Vi sørger for, at børnene kommer i skole, og vi støtter familier i at skabe en indtægt, så de bliver i stand til selv at betale for bøger, skoleuniform og andre udgifter i forbindelse med deres børns skolegang. Vi underviser også forældrene i, hvordan de kan støtte deres børn i at bryde fattigdomscirklen, da det ikke er alle forældre, der forstår vigtigheden af uddannelse, fordi de ikke selv har gået i skole.
Tilbage til skolebænken
I Rwanda går alt for mange børn for tidligt ud af skolen, fordi lærere, forældre og det lokale samfund ikke har de nødvendige redskaber til at hjælpe børnene, hvis de kommer bagud fagligt.
Det arbejder SOS Børnebyerne for at komme til livs med projektet Kura Umenye, der har Hempel Fonden som hovedpartner. Over fire år sørger Kura Umenye-projektet for ekstraundervisning og hjælp til udsatte børn og unge i Rwanda, der er i risiko for eller allerede er droppet ud af skolen. Projektet hjælper blandt andet børn, som er gået ud af skolen, tilbage i skole og sørger for, at de også får ekstraundervisning.
Det enkelte barns behov
Siden 2012 har Rwandas regering haft fokus på at hjælpe udsatte børn med at forblive i skolen og gennemføre en uddannelse. Som et led i det indledte regeringen i 2021 i samarbejde med forskellige partnere – blandt andre SOS Børnebyerne – Kura Umenyeprogrammet. Kura Umenye er rwandisk for “Uddannelse og omsorg”, og projektet implementeres på 120 skoler i otte regioner i Rwanda. Målet er, at 32.000 elever skal have ekstraundervisning.
En vigtig del af indsatsen er at uddanne lærere til at hjælpe eleverne, ligesom det rwandiske undervisningsmateriale skal styrkes. I alt bliver 480 lærere udvalgt til at være mentorer for de elever, som har brug for hjælp. Lærerne bliver trænet i forskellige pædagogiske teknikker, så de kan identificere præcis de behov, det enkelte barn har – og skræddersy den hjælp, barnet skal have.
Forældreopbakning er afgørende
Støtte hjemmefra er også centralt for børns læring og selvtillid og afgørende for, at børn overhovedet kommer i skole. I mange udsatte familier har forældrene ikke forståelse for vigtigheden af skolegang, da de ikke selv har gået i skole.
Derfor bliver børnenes forældre også fra begyndelsen engageret i ekstraundervisningen, og de bliver styrket i at kunne hjælpe deres børn med for eksempel lektier. Udover at hjælpe børnene fagligt har indsatsen i Kura Umenye-programmet også den positive effekt, at piger, der får en uddannelse, ikke er i farezonen for at gå ud af skolen på grund af teenagegraviditet.
Læs meget mere her
Støt udsatte børn
SOS Børnebyerne hjælper nogle af verdens mest udsatte børn.
Vi styrker sårbare familier, og vi hjælper børn, der har mistet omsorgen fra deres forældre.