Forside / Sådan hjælper vi / En sund fremtid / Skole og uddannelse / Projekt hjælper børn i Rwanda tilbage på skolebænken
Uddannelse og skolegang er afgørende for, at børn og unge ikke ender i et liv i fattigdom. I Rwanda har regeringen siden 2012 haft fokus på ekstraundervisning af elever, der har det svært. Som et led i det er SOS Børnebyerne en del af projektet Kura Umenye, der sørger for ekstraundervisning til børn, der kommer bagud i skolen og hjælper børn, der er droppet ud, tilbage på skolebænken.
I Rwanda går alt for mange børn for tidligt ud af skolen, fordi lærere, forældre og det lokale samfund ikke har de nødvendige redskaber til at hjælpe børnene, hvis de kommer bagud fagligt.
Det kan få store konsekvenser for resten af børnenes liv, da børn, der ikke får en uddannelse, har stor risiko for at forblive eller ende i et liv i fattigdom.
Det arbejder SOS Børnebyerne for at komme til livs med projektet Kura Umenye, der har Hempel Fonden som hovedpartner. I en fireårig periode sørger Kura Umenye-projektet for ekstraundervisning og hjælp til udsatte børn og unge i Rwanda, der er i risiko for eller allerede er droppet ud af skolen. Projektet hjælper blandt andet børn, som er gået ud af skolen, tilbage i skole og sørger for, at de også får ekstraundervisning.
Siden 2012 har Rwandas regering haft fokus på at hjælpe udsatte børn med at forblive i skolen og gennemføre en uddannelse. Som et led i det indledte regeringen i 2021 i samarbejde med forskellige partnere – blandt andre SOS Børnebyerne – Kura Umenye-programmet. Kura Umenye er rwandisk for ‘Education & Care’, og projektet implementeres på 120 skoler i otte regioner i Rwanda. Målet er, at 32.000 elever skal have ekstraundervisning.
En vigtig del af indsatsen er at uddanne lærere til at hjælpe eleverne, ligesom det rwandiske undervisningsmateriale skal styrkes. I alt bliver 480 lærere udvalgt til at være mentorer for de elever, som har brug for hjælp. Lærerne bliver trænet i forskellige pædagogiske teknikker, så de kan identificere præcis de behov, det enkelte barn har – og skræddersy den hjælp, barnet skal have.
Hjælp og støtte i hjemmet er også centralt for børns læring og selvtillid, da forældrenes opbakning er afgørende for, at børn overhovedet kommer i skole. I mange udsatte familier har forældrene ikke forståelse for vigtigheden af skolegang, da de ikke selv har gået i skole. Derfor bliver børnenes forældre også fra begyndelsen engageret i ekstraundervisningen, og de bliver styrket i at kunne hjælpe deres børn med for eksempel lektier.
Udover at projektet hjælper børnene fagligt, har indsatsen i Kura Umenye-programmet også den positive effekt, at piger, der får en uddannelse, ikke er i farezonen for at gå ud af skolen på grund af teenagegraviditet.
Som fadder for et barn eller en SOS Børneby, er du med til at give udsatte børn en ny chance i livet med masser af omsorg og kærlighed.
Støt nu