Eleverne udvekslede tegninger, små historier, øvede sig på at bruge de første ord på engelsk og stillede spørgsmål til hinanden om hverdagsliv, forældrejobs, kæledyr, skole og fremtidsdrømme.
Fokus for projektet var nærhed. Børn skulle kunne komme i kontakt med hinanden på tværs af jordkloden, så de får øjnene op for, hvor tætte vi i virkeligheden er på hinanden i en stor verden.
Som en del af forløbet har MUNDU – center for global dannelse udviklet et katalog med undervisningsforslag til de deltagende lærere, som har bidraget til at inspirere undervisningen på de danske skoler.
I forbindelse med evalueringen af projektet i oktober 2016, er kataloget blevet opdateret. Desuden er lærer på Paarup Skole Ana Maria Jensens egenproducerede materiale ’Rwanda – et lille land’ blevet vedhæftet til yderligere inspiration.
Kataloget er blevet til med støtte fra Danidas Oplysningsbevilling og er gratis.
Bemærk er her er tale om et katalog til lærere og altså ikke et klassesæt.
En del af undervisningsmaterialet er små film om børns liv i Tanzania, Rwanda og Laos.
Her følger man to børn fra hvert land – et barn der bor i en børneby og et barn, der er en del af SOS Børnebyernes familieprogrammer,hvor udsatte familier får hjælp til at klare hverdag, økonomi og skolegang. Der er fire film for hvert barn, der har overskrifterne ’Mit hjem’, ’Min skole’, ’Min familie’ og ’Min fritid’. Mød Charles, Mashala, Keo og alle de andre.
Vil du gerne have en foredragsholder ud på din skole og fortælle klassen eller en større gruppe elever om et af landene og projektet?
Vores frivillige foredragskorps dækker næsten hele landet, og du kan oprette en forespørgsel om at få en foredragsholder til din skole.
Vores eksistens er nært forbundet i det globaliserede samfund, og med projektet ville SOS Børnebyerne og Globale Skolepartnerskaber give børnene et nuanceret billede af, hvordan den verden ser ud. Ved at få venskaber på den anden side af jorden gennem undervisningen, bliver både deres forståelse, udsyn og faglighed styrket.