“Børn i udviklingslande kommer ikke altid i skole. Det skyldes for eksempel, at deres forældre ikke har råd til at sende dem i skole. I stedet for arbejder mange drenge i landbruget eller som daglejere, mens piger bliver giftet bort i en ung alder eller ansat som hushjælp i byerne for at tjene penge til deres familier,” fortæller Lene Godiksen, programansvarlig hos SOS Børnebyerne.
Takket være Hempel Fonden har næsten 6.000 børn fra fattige familier mulighed for at komme i skole og få en kvalitetsuddannelse. Donationen til SOS Børnebyerne går til skoleprojekter i tre af Afrikas fattige lande – Etiopien, Somaliland og Tanzania.
”På alle skolerne arbejder vi med at efteruddanne lærerne i moderne undervisningsmetoder og give dem nye pædagogiske redskaber, så de for eksempel finder ud af, hvordan de kan lede en klasse uden at slå børnene. Skolerne trænger også til nyt undervisningsmateriale som bøger og tavler,” siger Lene Godiksen.
Skoleleder fra Kebado Primary School i Etiopien, Mulugeta Yoseph fortæller, at efter skolen er kommet med i projektet, har skolen fået de bedste resultater i hele distriktet:
”Vores lærere er blevet mere motiverede efter at have deltaget i projektets efteruddannelsesforløb. Og vi kan se at eleverne tager godt imod de nye tiltag, som betyder at de er mere aktive i læringsprocessen, hvor de før var passive. Allerede nu ser vi at eleverne får bedre karakterer, og at drop out er reduceret fra 20 til 2 procent. Samtidig er antallet af børn, der må gå en klasse om, halveret.”
I alle tre lande sørger projekterne desuden for at udbrede kendskabet til børns rettigheder. Lokale skolekomiteer og skoleledelser undervises i børns basale rettigheder, og skoleeleverne organiseres i børnerettighedsgrupper, hvor de bliver klar over deres ret til en uddannelse og børns øvrige rettigheder – blandt andet retten til at blive inddraget og retten til ikke at blive slået.