Youth Unite
for Global Change
Søg mere information om jeres emne. Lad refleksionsspørgsmålene herunder inspirere jer:
- Hvad ved I allerede om emnet?
- Hvordan fylder emnet for unge i Kenya?
- Hvordan fylder emnet i jeres liv?
- Hvorfor er emnet vigtigt i både Danmark og Kenya?
Vælg hvilken modtager, I vil henvende jer til. Modtagerens alder, geografi, livsstil og mediebrug har betydning for, hvordan emnet skal præsenteres.
- Hvem vil I gerne formidle emnet til?
- Hvad skal modtageren have ud af det?
I kan med fordel vise jeres idéer til en anden gruppe eller repræsentanter for modtageren undervejs, så I kan tage valg ud fra feedback.
Det kan være en god idé at lave et arbejdsspørgsmål, der tager højde for modtageren og viser, hvordan I vil arbejde med emnet. For eksempel:
- Hvordan kan vi hjælpe unge i lokalområdet til at forstå, at de selv kan gøre en forskel for klimaet?
- Hvordan kan vi hjælpe skolens elever til at dele personlige erfaringer med mentale udfordringer?
Nu gælder det om at få idéer til, hvordan I kan præsentere emnet i form af et produkt. Tænk over, hvordan I med jeres produkt kan hjælpe jeres modtager til at forstå og engagere sig i emnet.
Lav en brainstorm, hvor I alle idéer er velkomne. Bagefter skal I se på jeres idéer og udvælge den idé, I vil gå videre med:
- Hvilke idéer er muligt at udføre inden for jeres ramme? (tid, adgang til materialer og udstyr, kompetencer mm.)
- Hvad skal jeres produkt være? (demonstration, film, kunstudstilling, affaldssystem, køkkenhave, opskriftsbog)
Nu er det tid til at skabe det produkt, som I har valgt. Det kan være en god idé at beskrive, hvordan I vil lave jeres produkt og ud fra det lave en drejebog, et storyboard, en model mm.
- Hvordan vil I lave jeres produkt? (bygge, skrive, tegne, udgive, opvise)
Del produktet med jeres modtager. Når jeres modtager har set, prøvet, deltaget i, oplevet, smagt mm. jeres produkt, er det tid til at evaluere. Jeres evaluering kan hjælpe jer til at se, om I er nået i mål med at få modtageren til at forstå og engagere sig i emnet. Lad spørgsmålene herunder inspirere jer:
- Hvad fungerede godt?
- Hvad kunne have været bedre?
- Gav jeres produkt modtageren ny viden?
- Skabte jeres produkt engagement for emnet?