Lærervejledning
Her finder du en lærervejledning til det globale forløb “Youth Unite for Global Change”, så du kan tilrettelægge et forløb, der er tilpasset din undervisning og dine elever.
Om forløbet
Over hele verden rammes unge af mentale udfordringer og bekymringer om konsekvenserne af klimaforandringer. Sideløbende ser vi en bevægelse af unge, som går sammen om at skabe løsninger på de globale udfordringer.
Formålet med materialet er at give elever i 9.-10. klasse indsigt i andre unges og egne livsvilkår og vække globalt engagement og handlelyst. Materialet er udviklet sammen med seks unge fra Kenya og fire danske efterskoleelever fra Askov Efterskole.
Forløbet er bygget op om mental sundhed og klimaforandringer. I to kortfilm introducerer unge fra Kenya, hvordan emnerne påvirker deres liv. Herefter arbejdes der med emnerne i en solution sprint i fem faser, hvor eleverne i grupper indhenter information om det valgte emne, arbejder med idégenerering og udvikler egne kreative produkter, der skal skabe forståelse og engagement hos en selvvalgt modtager.
Hvis der ønskes et kortere forløb, kan film og refleksionsspørgsmål anvendes i plenum.
Klassetrin: 9.-10. klasse
Tidsforbrug:
- Gruppeforløb med solution sprint: 8-10 lektioner
- Filmvisning og refleksion i plenum: 2-4 lektioner
Mål:
- Eleverne kan deltage reflekteret i arbejdet med film og spørgsmål
- Eleverne har forståelse for emnerne mental sundhed og klimaforandring
- Eleverne kan arbejde innovativt med deres multimodale produktioner
Globalt forløb til udskoling
9.-10. klasse
dansk | samfundsfag | engelsk
Tidsforbrug:
Gruppeforløb med solution sprint: 8-10 lektioner
Filmvisning og refleksion i plenum: 2-4 lektioner
Fag og kompetencer
Undervisningsforløbet kan kombineres med en bred vifte af fag eller bruges i forbindelse med temauger. Det lægger primært op til brug i følgende fag og kompetencemål:
Dansk
Fortolkning – Eleverne kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Fremstilling – Eleverne kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
Samfundsfag
Sociale og kulturelle forhold – Eleverne kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Samfundsfaglige metoder – Eleverne kan anvende samfundsfaglige metoder.
Engelsk
Mundtlig kommunikation – Eleverne kan deltage i længere, spontane samtaler og argumentere for egne synspunkter på engelsk.
Kultur og samfund – Eleverne kan agere selvstændigt i internationale kulturmøder på baggrund af forståelse af kulturelle og samfundsmæssige forhold.
Fra september 2024 bliver det muligt at tilgå en engelsksproget forside med film med engelske undertekster og engelsk guide til solution sprint.
Samskabt af unge fra Kenya og Danmark
Forløbet er udviklet i samskabelse med efterskoleelever fra Askov Efterskole og unge fra Kenya, der er aktive i SOS Børnebyernes projekt “Leave No Youth Behind.”
Sådan arbejder I med forløbet
Introduktion – Filmvisning og gruppeinddeling
Lav en fælles introduktion til forløbet for hele skolen eller klassen, hvor eleverne ser filmene i plenum som en introduktion til forløbet og de to emner. Find filmene her.
Inden I danner grupper, kan I tale om de umiddelbare refleksioner, følelser og spørgsmål, som filmene giver eleverne. Tag også en snak om, at materialet er skabt af unge i Kenya. Inddel herefter eleverne i grupper, der henholdsvis ønsker at beskæftige sig med emnet mental sundhed eller emnet klimaforandringer.
Solution sprint – Guide til informationssøgning og idegenerering
Forløbets solution sprint er bygget op omkring FIRE-Designmodellen, som beskrevet i bogen ‘Innovative Elever’ af Lilian Rohde og Anja Lea Olsen. FIRE-Designmodellen er en model til planlægning af innovation og entreprenørskab i undervisningen. Eleverne er i grupper og ledes igennem en solution sprint i fem faser:
1. Forståelse: Med afsæt i introduktion og film søger eleverne mere information om emnerne, samt beslutter sig for hvilken modtager, de vil præsentere deres emne for gennem et produkt.
2. Valg af modtager: Eleverne vælger den modtager, som de gerne vil formidle det valgte emne til gennem et produkt.
3. Idéfase: Eleverne får idéer til, hvordan de kan præsentere emnet i form af et produkt til den valgte modtager.
4. Realisering: Eleverne skaber produktet og viser det for klassen eller modtageren.
5. Evaluering: Produktet og arbejdsprocessen evalueres af målgruppe, andre elever og gruppens egne medlemmer.
Se den fulde guide til solution sprint og tilhørende hjælpemidler her.
Et forløb støttet af Danida
Forløbet er støttet af Danida, Danmarks udviklingssamarbejde, som er et område under det danske Udenrigsministerium.
Danida arbejder for at bekæmpe fattigdom, fremme bæredygtig vækst og sikre lige rettigheder i verdens mest udsatte lande. Det gør de ved hjælp af partnerskaber med organisationer, herunder SOS Børnebyerne.
Danida støtter blandt andet SOS Børnebyernes arbejde for udsatte unge i Kenya, Etiopien og Somaliland.
Del elevernes idéer
Del et billede eller video af elevernes produkter, så lægger vi det online til inspiration for andre elever. Send til skole@sosbornebyerne.dk
Eleverne afslutter forløbet med et kreativt produkt. De kan for eksempel lave deres egen hydroponiske plantekasse, arranger en demonstration, byg en bænk til samtaler, lav en guide til reparation af tøj eller design et brætspil. Sæt de rammer, som giver mening på jeres skole.
Kombinationer
Det er oplagt at kombinere forløbet med følgende elementer:
Informationssøgning og kildekritik: Find relevant information om de valgte emner mental sundhed eller klimaforandringer via links på sitet eller på egen hånd. Formålet er, at eleverne kan navigere i den stadig stigende mængde information og kan vurdere informationen kritisk.
Interview og interviewteknik: Arbejd med interview og interviewteknik. Forbered og udfør interviews med andre elever, andre unge i området eller elever fra en venskabsklasse i udlandet om deres forhold til emnerne mental sundhed og klimaforandringer. Formålet er, at eleverne kan forberede og udføre et interview samt lytte og notere svar.
Litteratur og læsning: Brug filmene og spørgsmålene i forlængelse af arbejdet med litteratur og læsning. Tag for eksempel udgangspunkt i følgende bøger:
“Himlen over i morgen” af Ida-Marie Rendtorff(2021): Gaias mor forsvinder på vej til en tv-debat om fremtidens muligheder for at kontrollere klimaforandringerne. I bogen følger vi Gaias kamp for at finde sin mor og baggrunden for hendes forsvinden.
“Dafnesyndromet” af Siri Ranva Hjelm Jacobsen (2021): Miki ankommer til en efterskole på landet i 1990erne. Skolen har tidligere været drengeanstalt og rundt omkring på skolen vokser planterne vildt. Bogen er inspireret af græsk mytologi og gotisk uhygge og handler om forholdet mellem mennesker og natur.
“Som det var før” af Alexander Kielland Krag(2022): Cornelius er 17 år og lever et helt almindeligt ungdomsliv, da han pludselig rammes af angstanfald. Bogen beskriver, hvordan et angstanfald føles, samt de tanker og følelser, der kommer, når anfaldet er overstået.
Hvordan arbejder SOS Børnebyerne med unge?
SOS Børnebyerne arbejder for verdens mest udsatte børn og unge i over 130 lande. Vi giver unge et stærkt fundament, så de kan skabe sig en god tilværelse og medvirke til positive forandringer i deres eget liv og i samfundet omkring dem.
Læs mere om vores arbejde med unge her.