Intro til opgaven
I har nu læst casen “Haris’ far kæmper for at være en god far”
I casen hører I om den 14-årige Haris, hvis liv blev ændret drastisk, da han var bare 12 år gammel og måtte forlade sit hjem og sin far og flytte på børnehjem.
Haris’ far kunne ikke tage sig ordentligt af ham og Haris var derfor i risiko for ikke at blive beskyttet tilstrækkeligt, selvom Børnekonventionen fastslår, at alle børn har ret til beskyttelse. I kan læse mere i teksten om Børnekonventionen her.
I skal nu arbejde videre med Børnekonventionen. I skal arbejde med de artikler, der handler om børns ret til beskyttelse. Det gælder artiklerne:
- Artikel 3 – Det bedste for barnet
- Artikel 5 – Familien skal vejlede i takt med børns udvikling
- Artikel 11 – Beskyttelse mod kidnapning
- Artikel 18 – Forældrenes ansvar
- Artikel 19 – Beskyttelse mod vold
- Artikel 20 – Børn uden familier
- Artikel 21 – Adopterede børn
- Artikel 22 – Børn på flugt
- Artikel 32 – Beskyttelse mod skadeligt arbejde
- Artikel 33 – Beskyttelse mod farlige stoffer
- Artikel 34 – Beskyttelse mod seksuelle overgreb
- Artikel 35 – Bekæmpelse af salg og handel med børn
- Artikel 36 – Beskyttelse mod udnyttelse
- Artikel 37 – Børn i fængsel
- Artikel 38 – Beskyttelse under krig
- Artikel 39 – Pleje, behandling og hjælp til at komme hjem igen
- Artikel 40 – Børn der bryder loven
Brug oversigten nedenfor, hvor artiklerne under området “Børns ret til beskyttelse” er forklaret.
Haris' far kæmper for at være en god far
Haris er glad for, at hans far har fået hjælp til at være en god far, så de kan bo sammen igen.
Foto: Katerina Ilievska
Børns ret til beskyttelse
Ikonerne og beskrivelserne til oversigten er udarbejdet af UNICEF Danmark.
Ikonerne og beskrivelserne til oversigten er udarbejdet af UNICEF Danmark.
Videoproduktion
I denne opgave skal I arbejde med videoproduktion. Til det kan I for eksempel bruge videoredigeringsværktøjet WeVideo, som I finder på Skoletube.dk.
I Wevideo er der mange kreative muligheder for at skabe effektfulde film med flere lag af både video, billeder, grafik, musik og lydeffekter.
Se eksemplet, og lad jer inspirere til arbejdet med jeres video om Børnekonventionen.
I eksemplet er der anvendt forskellige færdigproducerede videoklip, billeder og lydeffekter. I WeVideo findes der et stort bibliotek med tusindvis af ressourcer, der frit kan anvendes i videoerne.
I eksemplet er der produceret med brug af flere lag af video, tekst og billeder, der blænder ud og ind. På den måde er der leget med effekterne og skabt en film, hvor de enkelte lag fremtræder i varieret styrke. I kan se vejledninger til arbejdet med WeVideo i denne opgavebeskrivelse.
Wevideo
I finder programmet Wevideo på www.skoletube.dk.
Hvis I ikke har adgang til Skoletube, så læs om muligheden for prøveperiode i lærervejledningen.
Sådan gør I
Forståelsesfasen
Først skal I undersøge og indsamle viden om de relevante artikler fra Børnekonventionen under området “Børns ret til beskyttelse”.
Derefter skal I undersøge mulighederne i programmet Wevideo.
Herefter skal I vælge, hvilke 2-3 artikler, som I ønsker at arbejde med i jeres video.
I skal nu arbejde videre med de udvalgte artikler.
Lad spørgsmålene herunder inspirere jer i arbejdet:
- Hvad ved I allerede om de artikler, I har valgt til jeres video?
- Hvilken betydning har de for et barn som Haris og andre børn i verdens fattigste lande?
- Hvilken betydning har de for jeres liv?
- Hvorfor er netop disse artikler vigtige for alle børn?
- Hvad er jeres egne erfaringer med de valgte artikler?
- Hvad vil I gerne undersøge nærmere?
- Hvorfor er netop disse artikler vigtige?
Målgruppe
Nu har I udvalgt jeres artikler og samlet viden om deres betydning for børn i verden. I har også lært værktøjet WeVideo at kende.
I skal nu vælge, hvilken målgruppe, jeres video skal henvende sig til. Målgruppens alder har betydning for, hvordan emnet skal præsenteres.
Tænk over, hvordan I med jeres video kan hjælpe andre til at forstå Børnekonventionens vigtige artikler og skabe dialog om Børnekonventionens artikler.
Det kan være en god ide at lave et arbejdsspørgsmål, der viser, hvordan I vil skabe værdi for andre.
Eksempler på arbejdsspørgsmål
- Hvordan kan vi hjælpe vores klassekammerater til at forstå, at børn har ret til beskyttelse?
- Hvordan kan vi hjælpe skolens elever til at forstå, hvilke rettigheder børn på flugt har?
Idefasen
Nu skal I i gang med at få ideer til opbygning og handling i jeres video. Her handler det først og fremmest om at få mange ideer.
Jo flere ideer I får, jo mere har I at vælge imellem, når I skal lave jeres film.
- Hvad vil I gerne fortælle om?
- Hvordan kan I skabe opmærksomhed om jeres artikler?
- Hvordan kan jeres film bidrage til, at andre lærer artiklerne at kende?
- Hvordan kan I få jeres målgruppe til at stoppe op og lytte?
- Hvordan kan videoformatet bruges kreativt?
- Hvilke effekter kan I anvende?
Nu skal I se på jeres mange ideer og udvælge de bedste.
- Hvilke ideer hjælper jer til at nå målgruppen?
- Hvilke ideer passer til jeres ønsker om indhold?
Realiseringsfasen
Nu er det tid til at producere jeres video i WeVideo.
Inden I starter opbygning, kan det være en god ide at lave en drejebog. I drejebogen kan I samle jeres ideer og få overblikket over det, I gerne vil fortælle med jeres video.
I kan med fordel vise jeres præsentation til en anden gruppe undervejs. Måske har de gode ideer til, hvordan jeres arbejde kan blive endnu bedre. Måske kan I også hjælpe dem med gode ideer.
Når jeres præsentation er færdig, uploades den til Skoletube.
Vejledninger til WeVideo
Lær de grundlæggende funktioner at kende – se vejledning på Vimeo her.
Find video, billeder og lyd i stjernebiblioteket i Wevideo – se vejledning på Vimeo her.
Lav overgange og fade mellem flere spor – se vejledning på Vimeo her.
Se flere videovejledninger til WeVideo på Skoletube på Skoletubeguide.
Evalueringsfasen
Når jeres modtager har set jeres video er det tid til at evaluere.
Jeres evaluering kan hjælpe jer til at se, om I er nået i mål med en formidling der har hjulpet modtageren til at forstå Børnekonventionens artikler.
Evalueringen af projektet kan ligeledes hjælpe jer, når I næste gang skal løse en lignende opgave. Det kan måske give jer ideer til nye projekter eller lyst til at arbejde videre og udvikle på projektet.
Refleksionsspørgsmål
- Hvordan blev filmen modtaget?
- Var budskabet til at forstå?
- Hvor skabte jeres film undren hos jeres modtager?
- Gav jeres film modtageren ny viden?
- Hvilke styrker havde projektet?
- Var der udfordringer i modtagerens forståelse af filmens budskab?
Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Leg med IT.