Introduktion til materialet
Undervisningsmaterialet kan kombineres med en bred vifte af fag eller bruges i forbindelse med temauger, men det lægger primært op til brug i følgende fag:
Dansk:
Fortolkning – Eleverne kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Fremstilling – Eleverne kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
Samfundsfag:
Sociale og kulturelle forhold – Eleverne kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Samfundsfaglige metoder – Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder.
Klassetrin:
6.-8. klasse
Tidsforbrug:
- Hele forløbet: 8-10 lektioner
- Arbejde med case og tilhørende refleksionsspørgsmål: 2 lektioner
- Book Bento: 2 lektioner
- Lav en animationsfilm: 2-4 lektioner
- Lav jeres egen film: 2-4 lektioner
Mål:
- Eleverne kan deltage reflekteret i arbejdet med casen
- Eleverne har forståelse for Børnekonventionen og SOS Børnebyernes arbejde
- Eleverne har viden om følelser og relationers betydning for sundhed og trivsel
- Eleverne kan arbejde innovativt med deres multimodale produktioner
Et projekt støttet af CISU
Undervisningsmaterialet er finansieret af CISU, Civilsamfund i Udvikling, der siden 2017 har støttet SOS Børnebyernes arbejde for at styrke plejefamilier i Østafrika.
Arbejdet har til formål at sikre børn uden forældreomsorg alternativ pleje og beskyttelse, der lever op til Børnekonventionen og FN’s retningslinjer for børn uden forældreomsorg.
Læs mere om SOS Børnebyernes samarbejde med CISU her.
Om materialet
Materialet “Du har ret” tager sit afsæt i Børnekonventionen og i fire cases, hvor vi møder børn fra forskellige steder i verden og hører om deres liv. Børnene har forskellige forudsætninger i livet, men fælles for dem alle er, at SOS Børnebyerne har hjulpet dem til at få deres rettigheder opfyldt.
Med udgangspunkt i de fire cases skal eleverne arbejde med Børnekonvention og dens betydning for dem selv og for børn i resten af verden.
Der lægges i materialet op til, at eleverne arbejder kreativt og innovativt med at skabe opmærksomhed og fokus på de temaer, de møder i de fire cases.
Eleverne tages gennem en proces, hvor de starter tekstnært med refleksioner omkring casen. Eleverne lærer samtidig om Børnekonventionen og SOS Børnebyernes arbejde.
I arbejdet med casen lægges der op til, at eleverne skaber et visuelt produkt kaldet en Book Bento. Eleverne formidler her deres erfaringer og fordybelse i casens temaer og deres tilegnede viden om Børnekonventionen.
Efterfølgende kan arbejdet med Børnekonventionen fortsætte i et af de to kreative forløb med produktion af en animationsfilm eller en film.
Samlet set lægger materialet op til, at eleverne fordyber sig i Børnekonventionen på en sjov, kreativ og innovativ måde, der styrker den multimodale formidling om emner, der er vedrørende for alle børn.
Læs teksten om Børnekonventionen, der beskriver, hvordan konventionen fungerer, samt hvordan den har betydning for SOS Børnebyernes arbejde for forældreløse og udsatte børn.
Plakaten er udviklet af UNICEF Danmark. Download den fulde version her.
Sådan arbejder I med materialet
Her er en oversigt over de fire cases, du kan bruge til at lære dine elever om børns rettigheder. I arbejdet med de enkelte cases får eleverne mulighed for at lave podcast,
en film, en Book Bento og svare på og reflektere over spørgsmål til teksten.
Cases i tekst og billeder
Mød Ali fra Kenya, hvis liv ændrede sig drastisk, da han som 10-årig mistede sin bedstemor og måtte forlade sin landsby for at søge job i storbyen.
Mød Aminata fra Elfenbenskysten, der gik på arbejde hver dag i fire år for at tjene penge til sin familie, selvom hun havde ret til at gå i skole.
Mød Haris fra Bosnien-Hercegovina, der som 12-årig blev fjernet fra hjemmet, fordi hans far ikke kunne tage sig ordentligt af ham.
Mød Kedija og Tadelech fra Etiopien, der på hver sin måde kæmper for at få indflydelse på beslutninger, der påvirker deres liv.
Tekst om Børnekonventionen og SOS Børnebyernes arbejde
Til at klæde eleverne på til arbejdet med deres case og det videre arbejde med Børnekonventionen findes en tekst, der beskriver Børnekonventionen og dens betydning for SOS Børnebyerne.
Teksten beskriver Børnekonventionen i et sprog målrettet eleverne. Teksten findes også som printvenlig og OCR-scannet PDF.
Børnekonventionens artikler findes i teksten opdelt i de fire områder, som er nævnt ovenfor. Teksten beskriver ligeledes SOS Børnebyernes arbejde med at sikre et godt og trygt hjem til alle børn. Teksten beskriver, hvordan SOS Børnebyerne hjælper de børn, der er ramt af fattigdom, sygdom og konflikter rundt omkring på hele jorden.
Refleksionsspørgsmål
Til hver af de fire cases findes der en række refleksionsspørgsmål, der kan besvares mundtligt eller skriftligt.
Spørgsmålene varierer fra tekstnære spørgsmål til mere åbne spørgsmål, hvor eleverne sammen reflekterer over, hvordan Børnekonventionen og Verdensmålene er relevante for casen og elevernes eget liv.
Refleksionsspørgsmålene findes på elevens side i afsnittet tilhørende hver case.
Spørgsmålene findes også som printvenlig og OCR-scannet PDF.
Adgang til Skoletube
Materialets innovative del lægger op til, at eleverne bruger værktøjerne Powtoon og Wevideo, der begge er en del af Skoletube.
Skoler, der ikke har adgang til Skoletube, kan i forbindelse med arbejdet med materialet tegne et gratis prøveabonnement på 30 dage her.
Notér venligst SOS i kommentarfeltet ved bestilling eller kontakt Skoletube på tlf.: 2714 2687.
Et referat i billeder
Eleverne skal med udgangspunkt i deres case arbejde med et format, der hedder Book Bento. Ordet Bento er japansk og refererer til et måltid serveret i en boks med separate sektioner til forskellig mad.
En Book Bento fungerer lidt som et visuelt referat. I stedet for at skrive en traditionel tekst, skal eleverne fortælle om de vigtige ting fra casen ved hjælp af forskellige genstande, der symboliserer casens handling.
Eleverne udtrykker på den måde deres personlige oplevelse af casen ved hjælp af et billede, der består af forskellige elementer og symboler, lidt ligesom kasserne i et japansk måltid.
Sådan skaber man en Book Bento:
- Forsiden af casen printes ud. Alternativt tegnes et billede af casens personer.
- Forsiden/tegningen placeres i centrum af et kvadratisk område.
- Genstande, der symboliserer historien, placeres rundt om forsiden/tegningen og skaber tilsammen en stemning, der passer til casen.
Børnekonventionens artikler og Verdensmålene kan indgå i opstillingen.
- Der tages et billede af opstillingen.
- Billedet af elevens Book Bento er besvarelsen.
Sådan kan en Book Bento se ud
Lav en animationsfilm
I arbejdet med en af de fire cases kan eleverne producere en animationsfilm i værktøjet Powtoon. Eleverne skal formidle deres viden om Børnekonventionen på en kreativ og iderig måde.
Materialets innovative del er bygget op omkring FIRE-Designmodellen, som beskrevet i bogen ‘Innovative Elever’ af Lilian Rohde og Anja Lea Olsen. FIRE-Designmodellen er en model til planlægning af innovation og entreprenørskab i undervisningen.
I elevopgaven “Lav en animationsfilm” ledes eleverne igennem et innovativt forløb i fire faser:
- Forståelsesfasen – hvor eleverne i casen og øvrige materialer tilegner sig viden om Børnekonventionen.
- Idefasen – hvor eleverne alene eller i mindre grupper får ideer til, hvordan deres Powtoon skal laves, så den henvender sig til netop deres målgruppe.
- Realiseringsfasen – hvor der produceres en drejebog og animationsfilmen efterfølgende skabes og vises for klassen eller øvrige modtagere.
- Evalueringsfasen – hvor produktet og arbejdsprocessen evalueres.
Arbejdet med de fire faser, samt hjælpespørgsmål til arbejdet, findes beskrevet i elevteksten.
Se eksemplet og lad jer inspirere til arbejdet med jeres animationsfilm om Børnekonventionen.
Find Powtoon på Skoletube
På skoletubeguide.dk findes der udførlige videovejledninger til Powtoon.
Powtoon er en del af Skoletube. Har I ikke adgang til Skoletube, så læs i faktaboksen ovenfor, hvordan I får det.
Lav jeres egen film
I denne opgave skal eleverne arbejde med videoproduktion, hvor de formidler deres kendskab til Børnekonventionen og dens betydning for deres eget liv.
I elevopgaven “Lav jeres egen film” ledes eleverne igennem et innovativt forløb i fire faser.
Materialets innovative del er bygget op omkring FIRE-Designmodellen, som beskrevet i bogen ‘Innovative Elever’ af Lilian Rohde og Anja Lea Olsen. FIRE-Designmodellen er en model til planlægning af innovation og entreprenørskab i undervisningen.
- Forståelsesfasen – hvor eleverne tilegner sig viden om Børnekonventionen gennem casen og øvrigt materiale.
- Idefasen – hvor eleverne alene eller i mindre grupper får ideer til, hvordan deres film skal laves, så den henvender sig til netop deres målgruppe.
- Realiseringsfasen – hvor der produceres en drejebog, og filmen skabes og vises for klassen eller øvrige modtagere.
- Evalueringsfasen – hvor produktet og arbejdsprocessen evalueres.
Arbejdet med de fire faser, samt hjælpespørgsmål til arbejdet, findes beskrevet i elevteksten.
I arbejdet kan eleverne for eksempel bruge videoredigeringsværktøjet WeVideo, som I finder på Skoletube.dk. I Wevideo er der mange kreative muligheder for at skabe effektfulde film med flere lag af både video, billeder, grafik, musik og lydeffekter.
Se eksemplet og lad jer inspirere til arbejdet med jeres video om Børnekonventionen.
I eksemplet er der produceret med brug af flere lag af video, tekst og billeder, der blænder ud og ind. På den måde er der leget med effekterne og skabt en film, hvor de enkelte lag fremtræder i varieret styrke. I kan se vejledninger til arbejdet med WeVideo i denne opgavebeskrivelse.
Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Leg med IT.
Find Wevideo på Skoletube
På skoletubeguide.dk findes der udførlige videovejledninger til Wevideo.
Wevideo er en del af Skoletube. Har I ikke adgang til Skoletube, så læs i faktaboksen ovenfor, hvordan I får det.