Se filmen med Mille, der besøger en skole i Tanzania for at blive klogere på elevernes drømme. Nedenfor finder I to opgaver, der handler om drømme, tegninger og børnevenlige skoler.
Opgave 1: Del jeres drømme
Intro
I filmen besøger Mille en skole i Tanzania. Her deler hun tuscher og papir ud til børnene og beder dem om at tegne deres drømme.
Spørgsmål
Hvad er en drøm, og hvad vil det sige at drømme?
Hvordan reagerer børnene på at få tuscher (virker de glade, vant til det)?
Hvorfor tror I, atnogle af børnene har svært ved at komme i gang med at tegne?
Hvorfor tror I, at Mille gerne vil have børnene til at tegne deres egne drømme?
Synes I, at det er vigtigt at drømme (hvorfor/hvorfor ikke)?
Aktivitet
På drømmekortene kan I se seks af de drømmetegninger, som børnene fra Tanzania har lavet. Tag et kig på drømmetegningerne og tal om dem i grupper eller i klassen.
Hvilke drømme tror I, børnene har tegnet?
Nu er det elevernes tur til at tegne deres drømme på tegn-selv drømmekortene. På den måde kan de sammenligne deres drømme med de tanzaniske børns drømme.
Hvilke ligheder og forskelle er der på jeres drømme?
Hvorfor tror I, at nogle af jeres drømme ligner hinanden?
Hvorfor tror I, at nogle af jeres drømme er forskellige fra hinanden?
I kan også bestille fysiske drømmekort til klassen ved at sende en mail til skole@sosbornebyerne.dk
Opgave 2: Jeres drømmeskole
Intro
I filmen kan I se, hvordan en skole i Tanzania kan se ud. Prøv at lægge mærke til, hvordan klasselokalerne, biblioteket og skolegården ser ud.
Spørgsmål
Hvad lægger I mærke til, når I ser børnenes skole?
Hvilke ting er der i klassen, biblioteket og skolegården?
Hvilke forskelle og ligheder kan I finde mellem jeres skole og skolen i Tanzania?
Hvilke ting synes I, der skal der være i et klasselokale, bibliotek og skolegård?
Hvad synes I, gør en skole til en god skole?
Aktivitet
SOS Børnebyerne har hjulpet flere skoler, som den i filmen med at gøre undervisningen, klasselokalerne og skolegården mere børnevenlig. Det er for at børnene, der kommer der hver dag, synes, det er et sjovt og rart sted at lege og lære.
I skal nu på opdagelse på jeres egen skole for at undersøge, om den trænger til at blive gjort mere børnevenlig.
Før turen:
Snak med eleverne om, hvad ‘børnevenligt’ betyder for dem.
Mens I er på opdagelse:
Tag sammen med eleverne billeder af de steder på skolen, som de synes, der trænger til at blive gjort mere børnevenlige.
Efter turen
Print billederne ud, så alle eleverne får et billede af det sted på skolen, som de synes, der kan forbedres.
Få eleverne til at tegne deres idéer ind ovenpå billederne. Man kan også skrive små noter på tegningerne, som er med til at forklare idéerne.Det er kun fantasien, der sætter grænser!
Når eleverne er færdige med deres tegninger, kan de præsentere dem for hinanden, så de får delt alle deres gode idéer med hinanden.
Til sidst kan klassen samle alle tegningerne med de gode idéer (Brug eventuelt BookCreator via Skoletube). Når de er samlet, kan I udstille dem på biblioteket eller aflevere dem til elevrådet på skolen. Måske kan de voksne, der bestemmer på jeres skole, blive inspireret til at hjælpe eleverne med at få deres drømme opfyldt.
Fakta
Vidste I?
At der findes regler for, hvordan alle verdens børn skal behandles? Til sammen hedder reglerne Børnekonventionen. Næsten alle verdens lande – også Danmark – har lovet at overholde reglerne, der blandt andet siger, at alle børn har ret til at lege, blive passet på og gå i en god skole.
En del af pengene fra Børnenes U-landskalender 2016 gik til at bygge et bibliotek på den skole, som Mille besøgte i filmen. Det har betydet, at flere børn er blevet bedre til at læse.