Spørgsmål til teksten om Aminata
Læs casen “Aminatas arbejde forhindrede skolegang” og svar på spørgsmålene, der hjælper med en forståelse af teksten.
- Hvorfor er der mange børn i Elfenbenskysten, der må forlade skolen?
- Hvad tror I, at Aminata føler, da hun bliver nødt til at forlade skolen?
- Hvilket job havde Aminata, før hun kom tilbage i skolen?
- Hvilke jobs er det normalt, at børn har i Elfenbenskysten?
- I casen hører vi, at det ofte er piger, der tages ud af skolen for at arbejde som tantie bagage. Hvorfor tror I, det er sådan?
- Man siger, det er en ond cirkel, når et barn tages ud af skolen. Hvad menes der med det?
- Hvordan hjælper SOS Børnebyerne børn som Aminata?
- På hvilken måde kommer SOS Børnebyerne til at spille en rolle i Aminatas liv?
- Hvad er en tryg og kærlig opvækst for jer?
- Hvilke regler gælder der i Danmark for børns adgang til at arbejde?
- Hvordan ville du have det, hvis du ikke fik lov til at gå i skole?
- På hvilken måde ændres Aminatas liv, da hun kommer tilbage i skolen?
- Hvad drømmer Aminata om at lave i fremtiden?
- Hvordan tror I, det kommer til at gå Aminata fremover?
- Hvorfor kan det være svært at sikre, at børns rettigheder overholdes i fattige lande?
Aminatas arbejde forhindrede skolegang
I dag er Aminata tilbage på skolebænken, hvor hun lærer basale færdigheder og er i lære som skrædder. Hun drømmer om at tjene penge nok til at kunne klare sig selv og åbne sit eget syværksted en dag.
Foto: Jakob Fuhr
Spørgsmål til Aminata og Børnekonventionen
Læs teksten om Børnekonventionen, der også beskriver, hvordan SOS Børnebyerne arbejder med Børnekonventionen i arbejdet for forældreløse og udsatte børn.
Gå herefter i dybden med, hvordan Børnekonventionen knytter sig til casen.
En del af Børnekonventionens artikler handler om børns ret til udvikling. Hos SOS Børnebyerne taler vi i den sammenhæng om artiklerne:
- Artikel 17 – Adgang til information
- Artikel 28 – Adgang til uddannelse
- Artikel 29 – Formål med uddannelse
- Artikel 31 – Hvile, leg, kultur, kunst
- Artikel 42 – Alle skal kende børns rettigheder
Spørgsmål:
1. Hvilke af artiklerne fra listen, synes I, passer ind i historien om Aminata?
2. Hvilke rettigheder respekteres ikke, da Aminata bliver nødt til at arbejde frem for at gå i skole?
3. Børnekonventionen gælder for alle børn. Hvilke artikler er vigtige for jeres liv?
4. Hvordan har I oplevet, at Børnekonventionens artikler har været vigtige i jeres liv?
5. Brug oversigten nedenfor, hvor artiklerne under området “Børns ret til udvikling” er forklaret.
Børnekonventionen
Ikonerne og plakaten er udarbejdet af UNICEF Danmark. Download den fulde version her.
Børns ret til udvikling
Ikonerne og beskrivelserne til oversigten er udarbejdet af UNICEF Danmark.
Spørgsmål til Aminata og Verdensmålene
I september 2015 vedtog alle verdens ledere en meget ambitiøs plan for klodens udvikling. Planen er omsat til 17 konkrete mål og 169 delmål, der kaldes Verdensmålene. Verdensmålene har modsat Børnekonventionen en slutdato. Alle verdens lande skal inden 2030 nå i mål med nogle af klodens største udfordringer.
Senest i 2030 skal alle børn og unge vokse op i en verden uden sult og fattigdom. De skal opleve, at alle er lige, og uligheden i verden er blevet mindre. Et andet vigtigt mål handler om uddannelse, og det handler ikke blot om uddannelse, men om uddannelse, der har en sådan kvalitet, at den kan uddanne børn og unge til en bæredygtig fremtid, hvor klimaet og naturen har det godt.
I kan læse mere om FN’s 17 Verdensmål på www.verdensmål.org.
SOS Børnebyerne arbejder blandt andet med følgende fire Verdensmål:
Spørgsmål
- Hvordan knytter de fire Verdensmål sig til casen?
- Er der andre Verdensmål, der berøres i casen?
- Forklar, hvordan vi møder FN’s Verdensmål i casen.
- Der er mange ligheder mellem Børnekonventionen og FN’s Verdensmål. Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Afskaf fattigdom?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Sundhed og Trivsel?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Kvalitetsuddannelse?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Mindre ulighed?
FN's 17 verdensmål
Plakaten er fra verdensmål.org. Se mere om FN’s 17 Verdensmål på www.verdensmål.org, og download plakaten her.
Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Leg med IT.