Intro til opgaven
I har nu læst casen “Aminatas arbejde forhindrede skolegang”.
I casen hører I om den 16-årige Aminata, der er et af de mange børn i Elfenbenskysten, som er tvunget til at droppe skolebænken og arbejde for at tjene penge til deres familie, selvom det ifølge Børnekonventionen er forbudt.
Aminatas ret til udvikling blev ikke respekteret, som det ellers er beskrevet i Børnekonventionen. I kan læse mere i teksten om Børnekonventionen her.
I skal nu arbejde videre med Børnekonventionen. I skal arbejde med de artikler, der handler om børns ret til udvikling. Det gælder artiklerne:
- Artikel 17 – Adgang til information
- Artikel 28 – Adgang til uddannelse
- Artikel 29 – Formål med uddannelse
- Artikel 31 – Hvile, leg, kultur, kunst
- Artikel 42 – Alle skal kende børns rettigheder
Brug oversigten nedenfor, hvor artiklerne under området “Børns ret til udvikling” er forklaret.
Aminatas arbejde forhindrede skolegang
I dag er Aminata tilbage på skolebænken, hvor hun lærer basale færdigheder og er i lære som skrædder. Hun drømmer om at tjene penge nok til at kunne klare sig selv og åbne sit eget syværksted en dag.
Foto: Jakob Fuhr
Børns ret til udvikling
Ikonerne og beskrivelserne til oversigten er udarbejdet af UNICEF Danmark.
Videoproduktion
I denne opgave skal I arbejde med videoproduktion. Til det kan I for eksempel bruge videoredigeringsværktøjet WeVideo, som I finder på Skoletube.dk.
I Wevideo er der mange kreative muligheder for at skabe effektfulde film med flere lag af både video, billeder, grafik, musik og lydeffekter.
Se eksemplet, og lad jer inspirere til arbejdet med jeres video om Børnekonventionen.
I eksemplet er der anvendt forskellige færdigproducerede videoklip, billeder og lydeffekter. I WeVideo findes der et stort bibliotek med tusindvis af ressourcer, der frit kan anvendes i videoerne.
I eksemplet er der produceret med brug af flere lag af video, tekst og billeder, der blænder ud og ind. På den måde er der leget med effekterne og skabt en film, hvor de enkelte lag fremtræder i varieret styrke. I kan se vejledninger til arbejdet med WeVideo i denne opgavebeskrivelse.
Wevideo
I finder programmet Wevideo på www.skoletube.dk.
Hvis I ikke har adgang til Skoletube, så læs om muligheden for prøveperiode i lærervejledningen.
Sådan gør I
Forståelsesfasen
Først skal I undersøge og indsamle viden om de relevante artikler fra Børnekonventionen under området “Børns ret til udvikling”.
Derefter skal I undersøge mulighederne i programmet Wevideo.
Herefter skal I vælge, hvilke 2-3 artikler, I ønsker at arbejde med i jeres video.
I skal nu arbejde videre med de udvalgte artikler.
Lad spørgsmålene herunder inspirere jer i arbejdet:
- Hvad ved I allerede om de artikler, I har valgt til jeres video?
- Hvilken betydning har de for et barn som Aminata og andre børn i verdens fattigste lande?
- Hvilken betydning har de for jeres liv?
- Hvorfor er netop disse artikler vigtige for alle børn?
- Hvad er jeres egne erfaringer med de valgte artikler?
- Hvad vil I gerne undersøge nærmere?
- Hvorfor er netop disse artikler vigtige?
Målgruppe
Nu har I udvalgt jeres artikler og samlet viden om deres betydning for børn i verden. I har også lært værktøjet WeVideo at kende.
I skal nu vælge, hvilken målgruppe, jeres video skal henvende sig til. Målgruppens alder har betydning for, hvordan emnet skal præsenteres.
Tænk over, hvordan I med jeres video kan hjælpe andre til at forstå Børnekonventionens vigtige artikler og skabe dialog om Børnekonventionens artikler.
Det kan være en god ide at lave et arbejdsspørgsmål, der viser, hvordan I vil skabe værdi for andre.
Eksempler på arbejdsspørgsmål
- Hvordan kan vi hjælpe vores klassekammerater til at forstå, at det er vigtigt, at børn har adgang til viden?
- Hvordan kan vi hjælpe skolens elever til at forstå, at alle børn har ret til skolegang?
Idefasen
Nu skal I i gang med at få ideer til opbygning og handling i jeres video. Her handler det først og fremmest om at få mange ideer.
Jo flere ideer I får, jo mere har I at vælge imellem, når I skal lave jeres film.
- Hvad vil I gerne fortælle om?
- Hvordan kan I skabe opmærksomhed om jeres artikler?
- Hvordan kan jeres film bidrage til, at andre lærer artiklerne at kende?
- Hvordan kan I få jeres målgruppe til at stoppe op og lytte?
- Hvordan kan videoformatet bruges kreativt?
- Hvilke effekter kan I anvende?
Nu skal I se på jeres mange ideer og udvælge de bedste.
- Hvilke ideer hjælper jer til at nå målgruppen?
- Hvilke ideer passer til jeres ønsker om indhold?
Realiseringsfasen
Nu er det tid til at producere jeres video i WeVideo.
Inden I starter opbygning, kan det være en god ide at lave en drejebog. I drejebogen kan I samle jeres ideer og få overblikket over det, I gerne vil fortælle med jeres video.
I kan med fordel vise jeres præsentation til en anden gruppe undervejs. Måske har de gode ideer til, hvordan jeres arbejde kan blive endnu bedre. Måske kan I også hjælpe dem med gode ideer.
Når jeres præsentation er færdig, uploades den til Skoletube.
Vejledninger til WeVideo
Lær de grundlæggende funktioner at kende – se vejledning på Vimeo her.
Find video, billeder og lyd i stjernebiblioteket i Wevideo – se vejledning på Vimeo her.
Lav overgange og fade mellem flere spor – se vejledning på Vimeo her.
Se flere videovejledninger til WeVideo på Skoletube på Skoletubeguide.
Evalueringsfasen
Når jeres modtager har set jeres video, er det tid til at evaluere.
Jeres evaluering kan hjælpe jer til at se, om I er nået i mål med en formidling, der har hjulpet modtageren til at forstå Børnekonventionens artikler.
Evalueringen af projektet kan ligeledes hjælpe jer, når I næste gang skal løse en lignende opgave. Det kan måske give jer ideer til nye projekter eller lyst til at arbejde videre og udvikle på projektet.
Refleksionsspørgsmål
- Hvordan blev filmen modtaget?
- Var budskabet til at forstå?
- Hvor skabte jeres film undren hos jeres modtager?
- Gav jeres film modtageren ny viden?
- Hvilke styrker havde projektet?
- Var der udfordringer i modtagerens forståelse af filmens budskab?
Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Leg med IT.