Information til lærere
Om opgaven
- Målgruppe: Mellemtrin og udskoling
- Varighed: Ca. 30 minutter alt efter længde på introduktion
- Fag: Natur/Teknologi, Biologi, Samfundsfag, Geografi
- Form: Gruppearbejde og fælles opsamling
Formål
- Give eleverne konkrete billeder på plastikaffald.
- Øge bevidstheden om plastikforbrug og affald i naturen.
- Skabe refleksion over globale forskelle i forbrug og forurening.
- Aktivere eleverne fysisk og mentalt gennem dialog og samarbejde.
Forberedelse og materialer
Forbered en pose med udvalgt affald, fx:
- Cigaretskodder og cigaretpakker
- Sodavandsflasker
- To-go emballage (kaffekopper, engangsservice, madbeholdere, sugerør)
- Slikpapir
- Chipsposer
- Vådservietter
- Ispinde (indeholder paraffin)
- Toiletartikler (vatpinde m.m.)
- Plastikposer
Hvis det ikke er muligt at samle plastikaffald til øvelsen, kan eleverne bruge billedet af plastikaffald, der er indsat på opgavens webside.
Globalt læringsforløb af unge

Lær mere om unges rolle i at skabe globale forandringer i undervisningsforløbet “Youth Unite for Global Change”, der er samskabt af unge fra Danmark og Kenya.
Gennem film ser I, hvordan mental sundhed og klimaforandringer fylder i andre unges hverdag. Bagefter skal I selv skabe jeres eget kreative produkt, der sætter fokus på globale udfordringer.
Guide til opgaven
1. Introduktion i plenum
Start med en introduktion på klassen, hvor I taler om, hvad I ved om plastikforurening i Danmark og i verden.
2. Eleverne vælger skrald
Eleverne går op til bunken med plastikaffald og vælger det, der passer til følgende kategorier:
- Et plastikprodukt, som I selv bruger dagligt
- Et plastikprodukt, som I tror, at unge i Kenya bruger dagligt
- Et plastikprodukt, som I ofte finder i naturen?
- Et plastikprodukt, som I tror, at unge i Kenya ofte finder i naturen?
Eleverne kan bruge det plastikaffald, som du har haft med til øvelsen, eller de kan finde engangsplastik på jeres skole, eller bruge billedet nedenfor af forskellige typer engangsplastik. Eleverne må gerne vælge det samme produkt til flere kategorier.

Foto Jakob Fuhr
3. Eleverne viser deres skrald frem
I grupperne forbereder eleverne en kort præsentation af de produkter, som de har valgt ud fra spørgsmålene:
- Hvilke produkter har I valgt – og hvad tror I, at de bruges de til?
- Hvorfor tror I, at dette produkt passer til kategorien?
Elevernes præsenterer deres skrald og overvejelser.
4. Opsamling med film fra Kenya
Se nu de to film fra Kenya, som er lavet af to unge fra Kenya, der dagligt oplever, hvordan plastikaffald fylder i deres lokalområde.
Filmene er lavet af to unge fra Kenya, som er med i SOS Børnebyernes ungeråd. Vincent har filmet i sit nærområde i Mombasa, og Habiba har filmet i sit nærområde i Eldoret.
Bagefter kan I sammen samle op ved at tale om spørgsmålene nedenfor.
- Hvordan passede filmenes indhold med jeres valg af skrald?
- Var der noget, som overraskede jer?
- Hvordan tror I, at vores forbrug hænger sammen med global forurening?
- Hvad kan vi gøre anderledes?
Find mere baggrundviden om plastikforurening i Kenya og unge rolle i at skabe forandring. I kan også se Habiba lave plastikaffald om til øreringe.
Tværfaglige muligheder
Dansk: Argumentation og debat om forbrugsvaner.
Geografi: Globale forskelle i affaldshåndtering.
Billedkunst: Lav plakater eller kampagner mod plastforurening.
Gør en forskel for verdens børn og unge
Er jeres klasse blevet inspireret til at gøre en forskel for børn og unge?
Laver jeres klasse en indsamling, er I med til at støtte SOS Børnebyernes arbejde med at støtte børn, unge og deres familier i blandt andet Kenya.
På vores skolesite finder I masser af inspiration til, hvordan jeres klasse selv kan starte en indsamling. I kan for eksempel samle penge ind ved at arrangere en hyggelig madaften eller samle pant.
Har du spørgsmål?
Charlotte Henriques, Senior Child and Youth Engagement Manager