Spørgsmål til teksten om Kedija og Tadelech
Læs casen “Kedija og Tadelech vil høres” og svar på spørgsmålene, der hjælper med en forståelse af teksten.
- Hvad gør SOS Børnebyerne for at sætte børns ret til medbestemmelse i fokus?
- Hvor bor Kedija, og hvorfor bor hun her?
- Hvad har man i Kedijas børneby gjort for at sikre, at børnene har indflydelse på de beslutninger, der påvirker dem?
- Hvad arbejder Kedija for i Børneparlamentet?
- Hvordan gør det en forskel, at Børneparlamentet har oprettet kurser for børnene i børnebyen?
- Hvorfor bliver det sværere og sværere at leve af landbruget i det sydøstlige Etiopien?
- Hvilke udfordringer giver det for befolkningen, at de ikke længere kan leve af landbrug?
- Hvad er formålet med SOS Børnebyernes projekt på Tadelechs skole?
- Hvad lærer eleverne gennem projektet?
- Hvad har Etiopiens regering besluttet som følge af de udfordringer, landet står over for?
- Hvordan påvirker det børn, at deres familie skal kæmpe for at skaffe penge til mad?
- Hvorfor er Tadelech meget bevidst om klimaproblemet?
- Hvordan kan det hjælpe det sydøstlige Etiopien, at man sætter fokus på klimaforandringerne?
- Hvorfor er det sydøstlige Etiopien særligt hårdt ramt af klimaforandringerne?
- Hvordan hjælper projekterne i Etiopien og børn som Kedija og Tadelech?
- Hvorfor tror I, at det er vigtigt for Kedija og Tadelech at engagere sig i de to projekter?
- Hvordan tror I, at det kommer til at gå Kedija og Tadelech i fremtiden?
Kedija og Tadelech vil høres
Børn har ret til at sige deres mening og blive hørt, men mange børn får ikke den mulighed. Se, hvordan børn i to projekter i Etiopien arbejder for deres ret til at have indflydelse.
Foto: Alea Horst Young
Spørgsmål til casen og Børnekonventionen
Læs teksten om Børnekonventionen, der også beskriver, hvordan SOS Børnebyerne arbejder med Børnekonventionen i arbejdet for forældreløse og udsatte børn.
Gå herefter i dybden med, hvordan Børnekonventionen knytter sig til casen.
En del af Børnekonventionens artikler handler om børns ret til medbestemmelse. Hos SOS Børnebyerne taler vi i den sammenhæng om artiklerne:
- Artikel 12 – Respekt for børns mening
- Artikel 13 – Deling af viden
- Artikel 14 – Tanke- og religionsfrihed
- Artikel 15 – Oprette eller deltage i klubber
- Artikel 30 – Kultur, sprog og religion
Spørgsmål
1. Hvilke af artiklerne fra listen, synes I, passer ind i historien om Kedija og Tadelech?
2. Hvilke rettigheder er Kedija og Tadelech i fare for ikke at få opfyldt, før de begynder deres arbejde med de to projekter?
3. Begrund, hvorfor I har valgt netop disse artikler?
4. Børnekonventionen gælder for alle børn. Hvilke artikler er vigtige for jeres liv?
5. Hvordan har I oplevet, at Børnekonventionens artikler har været vigtige i jeres liv?
Brug oversigten nedenfor, hvor artiklerne under området “Børns ret til medbestemmelse” er forklaret.
Børnekonventionen
Ikonerne og plakaten er udarbejdet af UNICEF Danmark. Download den fulde version her.
Børns ret til medbestemmelse
Ikonerne og beskrivelserne til oversigten er udarbejdet af UNICEF Danmark.
Spørgsmål til casen og Verdensmålene
I september 2015 vedtog alle verdens ledere en meget ambitiøs plan for klodens udvikling. Planen er omsat til 17 konkrete mål og 169 delmål, der kaldes Verdensmålene. Verdensmålene har modsat Børnekonventionen en slutdato. Alle verdens lande skal inden 2030 nå i mål med nogle af klodens største udfordringer.
Senest i 2030 skal alle børn og unge vokse op i en verden uden sult og fattigdom. De skal opleve, at alle er lige og uligheden i verden er blevet mindre. Et andet vigtigt mål handler om uddannelse, og det handler ikke blot om uddannelse, men om uddannelse der har en sådan kvalitet, at den kan uddanne børn og unge til en bæredygtig fremtid, hvor klimaet og naturen har det godt.
I kan læse om FN’s 17 Verdensmål på www.verdensmål.org.
SOS Børnebyerne arbejder blandt andet med følgende fire Verdensmål:
Spørgsmål
- Hvordan knytter de fire Verdensmål sig til casen?
- Er der andre Verdensmål, der berøres i casen?
- Forklar, hvordan vi møder FN’s Verdensmål i casen.
- Der er mange ligheder mellem Børnekonventionen og FN’s Verdensmål. Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Afskaf fattigdom?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Sundhed og Trivsel?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Kvalitetsuddannelse?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Mindre ulighed?
FN's 17 verdensmål
Plakaten er fra verdensmål.org. Se mere om FN’s 17 verdensmål på www.verdensmål.org og download plakaten her.
Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Leg med IT.