
Børn har ret til at sige deres mening og blive hørt, men mange børn får ikke den mulighed. Se, hvordan børn i to projekter i Etiopien arbejder for deres ret til medbestemmelse.
Foto: Alea Horst Young
Ret til medbestemmelse
Selvom Børnekonventionen siger, at alle børn har ret til medbestemmelse, så er det langt fra alle steder og i alle situationer, at børn har muligheden for det.
Børns ret til at sige deres mening, deltage i foreninger og have indflydelse på beslutninger, der påvirker deres liv, afhænger i høj grad af, at regeringer, beslutningstagere og voksne sætter fokus på det og giver mulighed for det.
Der er mange måder, hvorpå børns ret til medbestemmelse kan komme i fokus. I Etiopien arbejder SOS Børnebyerne blandt andet med to projekter, der skal skabe rammerne for bedre inddragelse af børn.
Børns ret til medbestemmelse
Børnekonventionens artikler under området Børns ret til medbestemmelse sikrer f.eks., at børn har mulighed for indflydelse, deltagelse og ytringsfrihed.
Under området findes artikel nummer:
12-13-14-15-30
Læs mere i teksten om Børnekonventionen.
Kedija bor i en børneby i Etiopien. Her er hun medlem af Børneparlamentet for at få indflydelse på beslutninger, der påvirker hendes liv i børnebyen.
Kedija er minister i Børneparlamentet
12-årige Kedija bor i en af SOS Børnebyernes børnebyer i det vestlige Etiopien. Siden hun var to år gammel har hun boet i en SOS-familie med en SOS-mor, fordi hendes egne forældre ikke kunne tage sig af hende.
I børnebyen har de lavet et børneparlament, som skal sikre, at børnene, der bor her, har indflydelse på de beslutninger, der påvirker dem. Børneparlamentet er for børn op til 13 år og har 30 medlemmer, der er valgt demokratisk af de cirka 150 børn, der bor i børnebyen.
Kedija er blevet valgt til børneparlamentet og er ”Minister for sundhed og udvikling”. Her arbejder hun for at beskytte børnenes rettigheder og sikkerhed i børnebyen og for at være deres stemme.
”Jeg stillede op til børneparlamentet for at engagere mig endnu mere, for at bruge mine rettigheder og for at beskytte de rettigheder børn har, hvis de ikke bliver behandlet ordentligt,” siger Kedija.
Jeg ser mig selv som mine brødre og søstres stemme
Bedre mulighed for at udvikle talenter
“Alle børn har ret til at vokse op uden nogen former for misbrug. Jeg ser mig selv som mine brødre og søstres stemme, hvis der skulle ske et brud på deres rettigheder. Det betyder meget for mig at være med til at påvirke andre børns liv på den måde,” siger Kedija.
Børneparlamentet har blandt andet sørget for, at børnene i børnebyen kan tage et kursus i engelsk, og at der findes klubber i børnebyen, hvor børnene kan dyrke og udvikle deres talenter.
Kedija og hendes venner i børnebyen arbejder også med velgørenhed. De indsamler penge ved at sælge dekorationer og kunsthåndværk, som de selv har lavet, og pengene går til sårbare børn og familier i lokalområdet.
Børneparlamentet
Børnebyen i Etiopien har også et ungdomsparlament for børn fra 14 år og ældre. Forskellen på de to parlamenter er, at de ældste børn diskuterer og behandler lidt mere alvorlige emner.
Tadelech er med i et projekt, så hun kan lære sine forældre, hvordan de tilpasser sig klimaforandringerne.
Foto: Alea Horst Young
Tadelech viser sin familie en grønnere vej
16-årige Tadelech bor i det sydøstlige Etiopien, hvor de fleste familier lever af at dyrke jorden og sælge deres afgrøder. Desværre er det de sidste mange år blevet sværere og sværere at leve af landbrug.
Landet er hårdt ramt af klimaforandringer, og det skaber ændringer i vejret og giver lange perioder uden regn. Samtidig er mange af landets skove blevet fældet for at gøre plads til landbruget. Det gør jorden dårligere og sværere at dyrke. Det er en kæmpe udfordring for de mange familier, der førhen kunne leve af at dyrke jorden, men som nu kæmper for at få mad og penge til at strække.
SOS Børnebyerne er gået sammen med Tadelechs skole om at lave et projekt, der sætter fokus på klimaforandringerne og forsøger at beskytte jorden, så både natur og mennesker kan overleve.
I stedet for at fokusere på de voksne, bliver de unge inddraget og involveret, så de kan være med til at drive projektet og gøre en forskel for den natur, som de skal leve af i fremtiden.
Tadelech er meget bevidst om udfordringerne og motiveret for at være med til at skabe en forandring.
”Hvis klimaet er godt, har vi det godt. Hvis klimaet forværres, dør alle afgrøder, og vi sulter,” siger Tadelech.
Hvis klimaet er godt, har vi det godt. Hvis klimaet forværres, dør alle afgrøder, og vi sulter
Forældre må lytte til børnene
Projektet går ud på at inddrage og lære eleverne om klimaforandringer og give dem metoder til at dyrke jorden på en mere bæredygtig måde. På den måde kan eleverne give den nye viden videre til deres forældre, så de kan bruge metoderne til at forbedre deres landbrug. Dermed får de unge medindflydelse på, hvordan naturen kommer til at se ud i fremtiden, hvor de måske skal leve af den selvsamme jord.
Eleverne har blandt andet plantet træer, som de lærer at passe med nye teknikker, der giver bedre høst, men som samtidig skåner jorden. De har for eksempel lært at vande jorden i dryp, så planten kan nå at suge vandet, og mindre vand kan gøre mere gavn for planten.
På grund af landets udfordringer har den etiopiske regering besluttet at plante 20 billioner træer de næste fem år. SOS Børnebyernes projekt støtter op om dette mål ved at plante 17.000 træer på seks skoler.
I alt vil 3000 børn og deres forældre lære om mere bæredygtige måder at dyrke jorden på gennem projektet.
Skovområder i Etiopien
16 procent af Etiopiens landområder er skov i følge Food and Agricultural Organization.
Kilde: Food and Agricultural Organization, FAO
Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Leg med IT.