Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Børn i Etiopien: Opgaver til mellemtrinnet

Opgave 1: Familieliv

Case: Bini’s familie

Spørgsmål

  • Hvem er der i Binis familie?
  • Hvilke forskelle og ligheder kan I finde mellem Binis familie og jeres egen familie?
  • Hvorfor tror I, at Binis forældre ikke kunne passe på ham?
  • Hvilke temaer er der i teksten?
  • Genkender du temaerne i teksten fra dit eget liv?
  • Hvad betyder det for jer at have en familie?
  • Hvad betyder det for jer at være tryg?
  • Hvordan passer vi bedst på børn, der ikke kan bo hos deres forældre?

 

Opgave
I skal nu på opdagelse i jeres egen og jeres families historie. I skal lave interviews med familiemedlemmer og efterfølgende lave et stamtræ med navne, udklip og billeder, der går tre generationer tilbage i tiden. På den måde kan I lære jeres egen og jeres klassekammeraters historie bedre at kende og måske lære noget helt nyt om jeres eget ophav.

Husk, at hver familie er unik og kan se ud på mange forskellige måder!

Opgaven er tredelt og indebærer lidt hjemmearbejde. Læs hvordan I gør nedenfor.

Opgave 2: En hverdag i en SOS-familie

Spørgsmål

  • Hvad lægger I særligt mærke til i filmen?
  • Hvad laver Wudenesh i løbet af en helt almindelig hverdag?
  • Hvilke forskelle og ligheder kan I finde mellem Wudenesh’s hverdag og jeres hverdag?
  • Hvad tror I, Wudenesh sætter pris på i sin hverdag?
  • Hvad sætter I pris på i jeres hverdag?
  • Er Wudenesh’s hverdag, som I havde forestillet jer?
  • Hvorfor tror I, at der er regler for, at voksne skal passe på børn, der ikke har forældre til at tage sig af dem?

Opgave

Et referat i billeder
Lav jeres eget referat af filmen med Wudenesh ved at udvælge billeder, der symboliserer vigtige ting fra Wudenesh’s hverdag med familieliv og skolegang. Brug formatet Book Bento, hvor I udelukkende bruger billeder og ikoner til at beskrive det vigtigste i filmen.

Nedenfor kan I læse, hvordan I skal gøre.

Alle artiklerne

Børnekonventionen

Opgave 3: Fritid

Spørgsmål

  • Hvad lægger I særligt mærke til i filmen med Niguessie?
  • Hvad foretrækker I at lave i jeres fritid?
  • Hvorfor tror I, at nogle børn rundt omkring i verden ikke har fritid og tid til at lege?
  • Hvad forbinder I med børnearbejde?
  • Hvorfor synes I, at børn skal have lov til at have fritid?

Fakta – Fattigdom er en af de største grunde til skadeligt børnearbejde. Jo fattigere en familie er, jo mere er den villig til at gøre for at tjene penge.

Opgave

Lav et blogopslag
Brug Padlet fra Skoletube til at lave en blog, hvor I udfolder og fortæller om jeres foretrukne fritidsaktivitet.

Bloggen skal indeholde følgende:

  • Et blogopslag, hvor I skriftligt introducerer jeres forhold til den valgte fritidsaktivitet
  • I kunne f.eks. skrive:
    • Hvad jeres fritidsaktivitet går ud på
    • Hvor mange timer om ugen I bruger på den
    • Hvor lang tid det har været jeres foretrukne fritidsaktivitet
  • Bloggen skal også indeholde billeder af jer, der er i gang med jeres fritidsaktivitet.
  • Sidst men ikke mindst skal I  optage en video til jeres blog, hvor I fortæller, hvordan jeres fritidsaktivitet påvirker jeres humør og hverdag.

Når alle i klassen har lavet deres blog færdig, skal I vise jeres blog frem for hinanden i små grupper.

Opgave 4: Afrunding

Vil I gøre en forskel for udsatte og forældreløse børn i Etiopien?
Her kan du få masser af inspiration til, hvordan din klasse selv kan starte sin egen indsamling til fordel for udsatte og forældreløse børn. I kan for eksempel samle penge ind ved at lave sjove sokkedyr, arrangere en hyggelig madaften eller samle pant.
Læs mere