Skal jeres klasse have et gratis foredrag om børns levevilkår? Vores foredragskorps består af SOS-frivillige fra hele landet, der ved en masse om SOS Børnebyernes arbejde og børns vilkår, og som alle har modtaget undervisning i at holde foredrag i børnehøjde. Selve foredraget varer omkring 45 minutter og tager udgangspunkt i SOS Børnebyernes arbejde i Laos og Cambodja.
De frivillige tager blandt andet eleverne med ind i en SOS-børneby, hvor pigen Sousida viser sin skole frem, og på besøg på lossepladsen, hvor drengen Tei arbejder i stedet for at gå i skole. Det hele bliver krydret med billeder, video og en sansekasse med stærke krydderier, slidte skolebøger og brugte skoleuniformer fra Laos og Cambodja.
Foredraget kan bruges som en ekstra dimension i undervisningen enten som del af et tema eller som et uafhængigt friskt pust til en morgensamling. Indholdet er fagligt relevant og lægger op til dialog med eleverne, så de får et spændende indblik i hverdagen for børn i udviklingslande.
Indholdet er inspireret af kompetencemålene i Forenklede Fælles Mål med særligt fokus på dansk, natur/teknologi og samfundsfag. Men det er også oplagt at arbejde videre med kreative aktiviteter og temaer som bæredygtighed og fødevarebevidsthed, der kan inddrages i for eksempel madkundskab og håndværk/design.
Sådan booker du et foredrag:
Hvis I kunne tænke jer at få en foredragsholder ud på jeres skole, så find og kontakt jeres lokale foredragsholder her eller skriv en forespørgsel til denne mail frivillig@sosbornebyerne.dk.
Selve korpset består af SOS-frivillige spredt godt ud over hele landet, så de kan nå så mange skoler som muligt. Nogle af foredragsholderne var også med sidste år i forbindelse med SOS Børnebyernes samarbejde med Børnenes U-landskalender. Her turnerede de rundt på i alt 70 skoler og fortalte nysgerrige elever om børns forhold i Tanzania.
Linda Steengaard var med i korpset sidste år, og hun har nu holdt foredrag for mere end 500 elever. Nogle steder kun for en enkelt klasse, andre steder for hele skolen:
”Jeg opdagede, at elever med anden etnisk baggrund end dansk ofte var ekstra engagerede i foredragene, fordi de kunne genkende ting fra deres hjemlande på billeder og således blev eksperter blandt deres klassekammerater,” siger Linda.
For eksempel hjalp en pige fra Somalia hende med at forklare, hvad børnene fik at spise på et billede fra en børneby i Tanzania. Bagefter fik pigen høje klapsalver af hele klassen.
Linda holdt sidste år foredrag for mere end 500 skoleelever. På billedet er hun på besøg i 1. klasse på Sofiendalskolen i Aalborg i december. Foto: Sofiendalskolen