Lærervejledning
Fag
Dansk – Fremstilling
Samfundsfag – Sociale og kulturelle forhold og Samfundsfaglige metoder
Tidsforbrug
8 lektioner
Klassetrin
4.-8. klasse
Mål
I skal lære Børnekonventionen at kende
I kan producere en podcast om Børnekonventionen
I kan anvende samfundsfaglige metoder i arbejdet med jeres podcast
Deltag i DM i Skolepodcast
Hvis du har lyst, kan du sammen med din klasse deltage i DM i Skolepodcast og sætte fokus på børns rettigheder og Børnekonventionen. Der er frist for indlevering d. 1 februar 2024.
Læs mere om DM i Skolepodcast her
Om materialet
Opgavens innovative del er bygget op omkring FIRE-Design modellen som beskrevet i bogen ‘Innovative Elever’ af Lilian Rohde og Anja Lea Olsen. FIRE-Designmodellen er en model til planlægning af innovation og entreprenørskab i undervisningen. Opgaven leder eleverne igennem et innovativt forløb i følgende fire faser.
Forståelsesfasen – hvor eleverne tilegner sig viden om Børnekonventionen gennem research på SOS Børnebyernes hjemmeside samt øvrigt materiale.
Idéfasen – hvor eleverne alene eller i mindre grupper får idéer til, hvordan deres podcast skal laves, så den henvender sig til netop deres målgruppe.
Realiseringsfasen – hvor eleverne optager lyd og redigerer lyden til en podcast, som udgives for klassen eller øvrige modtagere.
Evalueringsfasen – hvor produktet og arbejdsprocessen evalueres.
Arbejdet med de fire faser samt hjælpespørgsmål til arbejdet findes beskrevet i elevteksten.
I arbejdet kan eleverne for eksempel bruge videoredigeringsværktøjet WeVideo, som I finder på Skoletube.dk. I WeVideo er der mange kreative muligheder for at skabe effektfulde lydfortællinger med flere lag af lyd, speak, effekter og musik. I WeVideo findes der et stort bibliotek med tusindvis af ressourcer, der frit kan anvendes i jeres podcast.
Samlet set lægger opgaven op til, at eleverne fordyber sig i Børnekonventionen på en sjov, kreativ og innovativ måde, der styrker den multimodale formidling om emner, der er vedrørende for alle børn.
Adgang til Wevideo og Skoletube
Materialets innovative del lægger op til, at eleverne bruger værktøjerne Powtoon og Wevideo, der begge er en del af Skoletube.
Skoler, der ikke har adgang til Skoletube, kan i forbindelse med arbejdet med materialet tegne et gratis prøveabonnement på 30 dage her.
Notér venligst SOS i kommentarfeltet ved bestilling eller kontakt Skoletube på tlf.: 2714 2687.
Om Børnekonventionen og SOS Børnebyerne
Som baggrund til opgaven kan du som lærer med fordel læse denne tekst om Børnekonventionen, der også beskriver, hvordan den har betydning for SOS Børnebyernes arbejde for forældreløse og udsatte børn. Du finder teksten her.
I opgavens forståelsesfase, hvor eleverne skal indsamle viden om Børnekonventionen, kan du lade eleverne selv gå på opdagelse eller du kan udvælge nogle sider, som eleverne skal bruge.
Vi har samlet et overblik med direkte links til relevante sider på SOS Børnebyernes hjemmeside her.
Undervisningsmaterialet er finansieret af CISU, Civilsamfund i Udvikling, der siden 2017 har støttet SOS Børnebyernes arbejde for at styrke plejefamilier i Østafrika.
Arbejdet har til formål at sikre børn uden forældreomsorg alternativ pleje og beskyttelse, der lever op til Børnekonventionen og FN’s retningslinjer for børn uden forældreomsorg.
Læs mere om SOS Børnebyernes samarbejde med CISU her.