I dag skal I møde Mille, der vil fortælle om årets julekalender, der handler om børns rettigheder. I skal også se en film om, hvordan SOS Børnebyerne har arbejdet for udsatte børn i mere end 70 år.
Dagens spørgsmål
Dagens gode gerning
I årets julekalender bruger Mille en plakat med 42 felter, der beskriver Børnekonventionens 42 regler. I hvert afsnit vil hun give de regler, der hænger sammen, den samme farve.
Ved at downloade og printe plakaten, kan I farve reglerne sammen med Mille.
I det sidste afsnit vil hele plakaten være fyldt ud med flotte farver, der symboliserer alle de områder, I har lært om igennem hele december.
Materiale til download
Brev fra jer til Mille
Mille har skrevet et brev til elever og forældre med information om Omvendt Julekalender og årets tema om børns rettigheder.
Kilde: Vi har tilpasset beskrivelserne af artiklerne. Se beskrivelserne i deres fulde længde hos UNICEF Danmark.
Lærertip
Artikler omtales regler
Børnekonventionen består af 54 regler, som hver især kaldes artikler. Man taler mest om artikel 1-42, da artiklerne 43-54 handler om, hvordan regeringer, organisationer og andre skal arbejde for at sikre børns rettigheder.
I Omvendt Julekalender fokuserer vi på de 42 artikler, som vi omtaler “regler”. Hver gang I ser “regler” omtalt er det således det samme som “artikler”.
Vi har tilpasset beskrivelserne af artiklerne, men I kan finde beskrivelserne i deres fulde længde hos UNICEF Danmark.
Læs mere om Børnekonventionen og dens betydning for SOS Børnebyernes arbejde her
Dagens fakta
Børnekonventionen blev til den 20. november 1989 og er en række regler, der beskriver børns rettigheder.
Børnekonventionen består af 42 regler, der faktisk kaldes artikler. De beskriver, hvordan voksne over hele verden skal behandle og passe på børn.
Selvom Børnekonventionen siger, at alle børn har ret til en identitet, så er mange af verdens børn ikke registreret i et system, som vi fx er i Danmark. Hvis man ikke har forældre til at sørge for, at man bliver registreret, kender man måske ikke sit fulde navn eller sin fødselsdag.
Det gælder fx mange børn, der lever alene på gaden. Uden en identitet risikerer de at blive glemt i systemet – så ingen voksne tager ansvar for at give dem mad, følge dem i skole og på sygehuset.
SOS Børnebyerne følger Børnekonventionen i arbejdet med forældreløse og udsatte børn. SOS Børnebyerne arbejder for eksempel for, at børns rettigheder bliver overholdt, når børn skal have et nyt kærligt hjem, fordi de ikke har nogle voksne til at tage sig af dem, eller når fattige forældre ikke kan skaffe mad og vand til deres børn.
Det betyder blandt andet, at SOS Børnebyerne har mere end 500 børnebyer over hele verden, hvor børn, der har levet uden forældreomsorg, har fået et nyt kærligt hjem i en SOS-familie.
Kilde: Børneportalen, Børnerådet, UNICEF Danmark
Lærertip
Lav en kalenderbog
Hvis I ønsker at inddrage skriftlig refleksion i arbejdet med Omvendt Julekalender, kan børnene bearbejde dagens film gennem en kalenderbog. Brug et almindeligt hæfte, hvor eleverne kan tegne deres indtryk og skrive nøgleord ned fra filmene og klassens samtaler hver dag i december.