Sociale medier
Sociale medier som Facebook er smarte, fordi I kan få delt jeres budskab til en stor gruppe af mennesker og gøre opmærksom på det arbejde, I laver.
Skab opmærksomhed om jeres events på Facebook
Der er rigtig mange mennesker på Facebook, og derfor kan en tilstedeværelse på Facebook også være en god mulighed for at få vores budskaber ud til mange. Men der er også i forvejen rigtig meget indhold, og det kan være svært at trænge igennem. For eksempel kan det være udfordrende at starte en ny side op. Det er svært at få folk ind på siden, og man kan opleve, at sidens opslag kun bliver set af få personer.
Men heldigvis har Facebook opfundet et univers, der er helt genialt til lige netop vores formål om at gøre opmærksom på lokale arrangementer, hvor vi nemt og helt gratis kan nå ud til den helt rigtige målgruppe: Nemlig Facebook-bygrupperne.
I kender dem måske allerede. “Det sker i Kolding”, “Frederikssund” eller “Vores Herning”. Grupperne kan have man navne, men de har det til fælles, at man som medlem af gruppen kan slå indhold op på siden, som kan ses af en målgruppe, der er relevant for jeres lokale arrangement.
Gode råd og anbefalinger
- Adgang: Mange grupper tillader ikke sider at blive medlem eller lave opslag i gruppen. Hvis I er logget ind med en SOS Børnebyerne-side, kan I derfor opleve, at I ikke kan anmode om medlemskab eller lave opslag i gruppen. I stedet kan I bruge jeres private profil.
- Geografi: Overvej om det kunne give mening at reklamere for jeres arrangementer i grupper, der er tilknyttet nabobyen?
- Tidspres?: Hvis jeres tid og ressourcer er knappe, så prioritér den/de gruppe/r med flest medlemmer.
- Opret en begivenhed og opslag: Inde i grupperne har man flere muligheder for at gøre opmærksom på sit arrangement. Man kan oprette en begivenhed og man kan lave et opslag.
Fordelen ved at oprette en begivenhed er, at den ofte vil blive fremhævet i toppen af gruppens side, når datoen for begivenheden nærmer sig. Der vil altså være flere mennesker, der ser den. Det kan også være smart at have en begivenhed at linke til, når man omtaler sit arrangement via opslag i gruppen eller andre steder. - Brug af billeder: Billedet er ret vigtigt på Facebook. Kan I tage et godt billede, der passer til arrangementet? Måske kunne det være af jeres forberedelser, fx at I er ude og hænge flyers op i lokalområdet? Har I et godt billede fra samme arrangement sidste år? Det kunne også være et tema-billede – fx af en blomstermark, en lækker kage, et juletræ eller lignende alt efter, hvad jeres arrangement går ud på. Billedet kan også være, hvis I får lavet en fin plakat til arrangementet, men husk at være opmærksom på, at man skal kunne læse, hvad der står.
- Aktivitetsniveau: De fleste grupper har et meget højt aktivitetsniveau med mange opslag hver dag. I sådanne grupper kan man sagtens poste ting flere gange. Anbefalingen vil være, at I starter med at lave en begivenhed og dele denne i gruppen i god tid inden arrangementet – måske omkring 4 uger før. Men det er op til jer at vurdere. Herefter kan I dele begivenheden igen måske to uger før arrangementer og eventuelt en gang mere få dage eller dagen inden. Hvis jeres arrangement lægger op til, at man bare kan ”droppe forbi” i løbet af dagen, kan det også være en rigtig god idé at lave et opslag på selve dagen for begivenheden: ”Så er vi i gang, vi håber, vi ses”.
- Spørgsmål i kommentarsporet: Når I har lavet et opslag eller oprettet en begivenhed i en gruppe, er det offentligt for alle medlemmer af gruppen. Det kan være, at der sidder personer i gruppen, som har spørgsmål til arrangementet – eller til SOS Børnebyernes arbejde. Derfor er det vigtigt, at I holder øje og besvarer de spørgsmål, der eventuelt måtte komme.
By-grupper på Facebook er helt geniale, fordi…
… der er ofte mange tusinde medlemmer af grupperne – det er altså potentielt rigtig mange mennesker, vi kan ramme med vores budskaber.
… målgruppen er automatisk snævret ind, da gruppernes medlemmer stort set udelukkende er personer, der bor i den pågældende by – eller på anden måde har et tilhørsforhold.
… målgruppen vil højst sandsynligt finde vores opslag i gruppen relevant, da de netop selv har tilmeldt sig gruppen, fordi de er interesserede i at vide, hvad der sker i deres nabolag.
… det er gratis!