Dagens spørgsmål
Hvad skulle jeres teaterstykke handle om, hvis I havde noget, I gerne ville fortælle de voksne?
Dagens gode gerning
Lav et teaterstykke fyldt med mening
Det er godt at give sin mening til kende, men det er også godt at lære, at andre måske mener noget andet end en selv. Et teaterstykke eller et rollespil er en anderledes måde at arbejde med et spørgsmål på. Her kan man både komme rundt om sine egne og modpartens synspunkter.
Er tiden knap eller opgaven lidt for svært, så kan øvelsen også sagtens bestå i at tale om spørgsmålet: “Hvad vil I gerne have, at de voksne skal lytte til?”
Øvelsen kan udbygges ved at tale om spørgsmålet som om, man skulle lave et teaterstykke: Hvilke roller skulle der være? Hvilke replikker skulle med? Hvad er konflikten og hvordan bliver den løst?
Hvis der er tid kan stykket øves igennem og fremføres siddende, hvor man læser op eller foran resten af klassen i små grupper.
Foto: Lydia Mantler
Børns rettigheder
Igennem december måned skal vi tale meget mere om Børnekonventionen og børns rettigheder. Måske kan I se, om I kan finde den rettighed, vi taler om i afsnittet på plakaten her. Den er tegnet af Michelle Carlslund til SOS Børnebyerne.
Psst… den kan printes ud og pynte fint i klassen.
Dagens fakta
- Når 15-årige Meena og de andre unge i børneparlamentet i Greenfields i Indien spiller gadeteater for deres naboer, gør de op med lokalsamfundets traditionelle syn på piger. Det er vigtigt. For selvom skolegang er gratis og obligatorisk i Indien, så påvirker traditionelle kønsopfattelser mange steder stadig pigers mulighed for at blive sendt i skole, da de ofte bliver holdt hjemme for at lære og hjælpe til med f.eks. huslige pligter.
- Selvom der er mange flere piger der kommer i skole i Indien end tidligere, så er det stadig under halvdelen, der forsætter alle ti år i folkeskolen.
- Teaterstykket er en del af af initiativet “Børneparlamentets gadeteater-program”, der er faciliteret af SOS Børnebyerne i Greenfields i Indiens hovedstad New Delhi.
- Udover teatergruppen støtter SOS Børnebyerne også udsatte familier med bl.a. at sende deres børn i skole. Det kan være at familien skal støttes økonomisk, så der er råd til at undvære barnets arbejdskraft, råd til skoletaske og uniformer.
- SOS Børnebyerne følger Børnekonventionen i arbejdet for og med udsatte børn. SOS Børnebyerne arbejder for eksempel for, at børns rettigheder bliver overholdt, når børn skal have et nyt kærligt hjem, fordi de ikke har nogle voksne til at tage sig af dem, eller når forældre ikke kan skaffe mad og vand til deres børn.
- Artikel 28 i Børnekonventionen siger, at et barn har ret til at gå i skole og få en uddannelse. Hvert land skal sørge for, at alle børn kan få undervisning i grundskolen, og derfor skal undervisningen være gratis.
- Det er vigtigt for børn at gå i skole, da det betyder, de kan klare sig bedre, når de bliver voksne. De kan få et bedre job, så de kan købe mad, og de ved, hvordan de skal holde sig sunde og raske.
- Børnekonventionen består af 42 artikler, der beskriver, hvordan voksne over hele verden skal behandle og passe på børn. Hvis I vil arbejde mere i dybden med Børnekonventionen, så kig på vores undervisningsmateriale.
Kilde: SOS Børnebyerne, Aktion Børnehjælp.
Start jeres egen indsamling
Mange lærere oplever, at eleverne spørger til, hvordan de kan hjælpe børn som dem, de møder i Omvendt Julekalender. Det kan de ved at starte en indsamling til fordel for SOS Børnebyerne.
De indsamlede midler fra Omvendt Julekalender går til SOS Børnebyernes arbejde for blandt andet at sikre, at udsatte børn kommer i skole.
Få gode råd til, hvordan I hurtigt, sikkert og nemt starter en indsamling i klassen her.