Dagens spørgsmål
Hvilke højtider kender I, og hvordan fejrer I dem?
Dagens gode gerning
Mit smukke jeg
‘Mit smukke jeg’ er en kreativ og refleksiv aktivitet, hvor du sammen med dine elever kan sætte fokus på mental sundhed. Aktiviteten er inspireret af en metode, som unge i Kenya bruger til at styrke deres mentale sundhed gennem fælles og kreative aktiviteter. I fællesskab kan dine elever identificere og sætte pris på positive egenskaber hos både sig selv og deres klassekammerater.
I skal bruge:
- 30-45 minutter
- Store papirark eller en rulle – et til hvert elev
- Farveblyanter og tuscher
- Valgfrit: Pynt som glimmer, klistermærker og udklip fra ugeblade og aviser
Sådan gør I:
- Tegn din silhuet: Del eleverne i par. Lad den ene elev lægge sig på et stykke papir, mens den anden tegner omridset. Hvis der ikke er plads nok, kan I nøjes med at tegne overkroppen.
- Fyld din silhuet: Bed eleverne skrive eller tegne positive egenskaber, de er stolte af, bliver glade af eller giver dem styrke, ved at stille spørgsmål som “Hvad er mine styrker?” eller “Hvad er jeg stolt af?”.
- Del og reflektér: Hæng silhuetterne op, og lad eleverne se hinandens værker. Tag en runde, hvor eleverne kan uddybe, hvad de har skrevet eller tegnet på silhuetterne og snak om, hvordan det føles at fokusere på, skrive og tegne sine positive sider.
Hvis I har lavet komplimentsbrusebad, så tag også en snak om, hvordan det føles at give og modtage komplimenter.
Til mellemtrinnet (valgfrit):
I kan udvid øvelsen med et komplimentsbrusebad: Lad eleverne gå rundt og skrive komplimenter på hinandens silhuetter, f.eks. “God til fodbold”.
Hvad er mental sundhed?
Ifølge WHO er mental sundhed en tilstand af velbefindende, hvor en person kan udfolde sig, håndtere hverdagen små og store udfordringer og stress og indgå i fællesskaber med andre mennesker.
Dagens fakta
- WHO’s definition af mental sundhed er en tilstand af velbefindende, hvor individet kan udfolde sine evner, håndtere dagligdags udfordringer og stress samt indgå i fællesskaber med andre mennesker.
- De fleste børn og unge trives godt, men en del oplever, at de er utilfredse med deres liv, føler sig forkerte og ensomme, er utilfredse med deres krop eller ikke selv stoler på, at de kan noget. Det er særligt vigtigt at sætte ind overfor lav grad af mental sundhed hos børn og unge, da lav grad af mental sundhed kan have langvarige konsekvenser, og nogle ellers er i risiko for at udvikle egentlige psykiske lidelser.
- Børnekonventionens artikel 14 handler om tanke- og religionsfrihed. Her står der, at børn har ret til at vælge deres egen måde at tænke på, deres egne meninger og religion, men det må ikke forhindre andre mennesker i at få opfyldt deres rettigheder. Forældre og andre voksne omkring børnene kan vejlede børn, så de lærer at bruge den her rettighed på en god måde, efterhånden som børnene bliver ældre.
- Uanset om et barn er hindu, katolik, muslim eller andet, er der altid plads til barnets kulturelle ophav i den børneby, de bor i. I en børneby er religioner ofte blandet på kryds og tværs, og det giver børnene mulighed for at lære om de forskellige syn på verden, man kan have. Læs f.eks. hvordan børnene hos SOS-mor Kedija både fejrer jul og Eid
Kilde: Sundhedsstyrelsen, WHO
Har I plads til en ekstra i klassen?
Med et skolefadderskab får I et konkret og synligt bevis for, at jeres støtte når frem og gør en forskel for børn. Sæt globalt udsyn på skoleskemaet og tilmeld jer som skole-faddere i dag ❤️