Dagens spørgsmål
Hvad har du kæmpet for, og hvordan gjorde du?
Dagens gode gerning
Lav Teflontesten
Overalt i verden findes der mennesker, som desværre bliver behandlet dårligt, fordi de skiller sig ud fra mængden. Det er ikke i orden, og derfor er det vigtigt at være opmærksom på, om man selv kan gøre noget for, at alle føler sig godt behandlet, uanset hvordan man ser ud, føler sig eller hvad man tror på.
Teflontesten hjælper eleverne med at tænke over deres egen situation og over, om de selv bliver behandlet dårligt, fordi de skiller sig ud fra mængden. Det er også en god måde at få en idé om, hvordan mængden ser ud.
Download dette skema eller tegn et selv, der ligner det. I kan også selv tilføje flere ting, der har gjort, at I er blevet behandlet dårligt.
Eleverne skal nu tænke over spørgsmålene og sætte et flueben i den boks, der viser, hvor ofte de har oplevet ubehagelige blikke, spørgsmål eller drillerier på grund af forskellige ting.
Når skemaet er udfyldt, kan I tale om det i klassen. Hvis man ikke ønsker at dele sine svar, kan man sige det til en voksen.
Hvis de fleste af en elevs krydser er i kolonnen “aldrig”, kan det være fordi, at den person er en del af mængden, og derfor bør tænke over, hvordan han eller hun er åben over for folk, som er anderledes end ham eller hende selv.
Forhåbentlig kan I få en god snak om, at alle er lige meget værd, og at man skal behandle alle lige godt, så ingen bliver behandlet dårligt, fordi de skiller sig ud fra mængden.
Baggrund:
Metoden er fra teksten Tricky Business af Louise Andersson i bogen Normkritisk pedagogik . I kan læse mere om Teflontesten her.
Tip til indskoling
Hvis I vil lave en light version af teflontesten, så prøv at fjerne en sans (f.eks. synssansen, høresansen) eller bind en arm fast til kroppen. Stil nu eleverne en opgave. F.eks. “Flyt alle legeklodserne over i kurven på to minutter” eller “Fold et papirsfly”.
Når tiden er gået, kan I tale om, hvad der gjorde opgaven svær, om man havde brug for hjælp og hvilken hjælp, der kunne bruges.
Dagens fakta
- Nepal er tre gange så stort som Danmark og ligger i en bjergkæde, som hedder Himalaya.
- Bjergbestigere er vilde med Nepal, fordi det vrimler med bjerge. Faktisk kan man finde 10 af verdens 16 højeste bjerge i Nepal. Og lige på grænsen mellem Kina og Nepal ligger verdens højeste bjerg Mount Everest, der er hele 8849 meter højt.
- SOS Børnebyerne har været til stede i Nepal siden 1975 og driver både børnebyer og forebyggende indsatser i landet.
- Nepals geografiske placering gør landet ekstra sårbart over for jordskælv. Efter et stort jordskælv i 2015 kunne SOS Børnebyerne derfor med det samme sætte ind med akut nødhjælp i form af husly, mad, lægehjælp og etablerede også børnevenlige områder til de børn, der havde brug for et pusterum midt i alt kaosset.
- Børnebyen i dagens låge er specialiseret i at tage sig af børn, der lever med et fysisk eller psykisk handicap. Mange af de børn, der bor i børnebyen, sidder i kørestol og har svært ved at klare sig uden hjælp og/eller har brug for daglig fysisk genoptræning for at opnå bedring. Børnebyen er indrettet, så det er let at komme rundt i en kørestol.
- Børnekonventionens artikel 23 siger, at alle børn med handicap skal have det bedst mulige liv i samfundet. Regeringerne skal gøre deres bedste for at fjerne alle forhindringer, så børn med handicap kan blive uafhængige og deltage aktivt i deres samfund.
Start en digital indsamling
Har du og dine elever fået lyst til at hjælpe børn, som dem I har mødt i kalenderen, så kan I sikkert og nemt starte en digital indsamling i klassen her.