Forside / For skoler / Omvendt Julekalender / 15. december
I filmen er der brugt billeder fra Wikimedia Commons
Overalt i verden findes der folk, som desværre bliver behandlet dårligt, fordi de skiller sig ud fra mængden. Det er selvfølgelig ikke i orden, og derfor er det vigtigt at blive opmærksom på, om man selv kan gøre noget for, at alle føler sig godt behandlet, uanset hvordan man ser ud, føler sig eller hvad man tror på.
I skal nu lave en test, der kan hjælpe jer med at tænke over, om I selv bliver behandlet dårligt, fordi I skiller jer ud fra mængden. Det er også en god måde at få en idé om, hvordan mængden ser ud.
Download dette skema eller tegn et selv, der ligner det. I kan også selv tilføje flere ting, som der har gjort, at I er blevet behandlet dårligt. Tænk over spørgsmålene, og sæt et flueben i den boks, der viser, hvor ofte du har oplevet ubehagelige blikke, spørgsmål eller drillerier på grund af forskellige ting.
Når I har udfyldt skemaet, så tal om jeres skemaer på klassen. Hvis man ikke ønsker at dele sine svar, så husk at sig det til læreren.
Hvis de fleste af dine kryds er i kolonnen “aldrig”, kan det være fordi, at du er en del af mængden, og derfor bør tænke over, hvordan du er åben over for folk, som er anderledes end dig.
Forhåbentlig kan I få en god snak om, at alle er lige meget værd, og at man skal behandle alle lige godt, så ingen bliver behandlet dårligt, fordi de skiller sig ud fra mængden.
Testen er inspireret af Teflontesten. Metoden er fra teksten Tricky Business af Louise Andersson i bogen Normkritisk pædagogik.
I kan læse mere om Teflontesten her
I dag har Mille reglerne 2, 23, 30, 37 og 40 med, som hun har givet farven turkis. De handler tilsammen om, at børn har ret til ikke at blive diskrimineret, og at alle børn skal behandles lige godt. Det gælder lige meget, hvem man er, hvor man lever, hvilket sprog man taler, hvilken religion man har, om man har et handicap eller har begået en forbrydelse og er i fængsel.
Læs mere om Børnekonventionen her.
Kilde: Vi har tilpasset beskrivelserne af artiklerne. Se beskrivelserne i deres fulde længde hos UNICEF Danmark.
Kilder: Europa Parlamentet, Faktalink, Globalis
Hvis du underviser ældre elever, kan I eventuelt gå i dybden med romaernes historie i denne podcast af Berit Freyheit.