Spørgsmål til teksten om Ali
Læs casen “Nu har Ali en familie igen”, og svar på spørgsmålene, der hjælper med en forståelse af teksten.
- Hvorfor forlader Ali sit hjem for at rejse til storbyen?
- Hvilke overvejelser tror I, at Ali har haft, inden han rejser?
- Hvorfor bliver Ali pludselig helt alene i Eldoret?
- I casen hører vi, at Ali ikke har en omsorgsperson. Hvad er en omsorgsperson?
- Hvad tror I, at Ali føler, da han står alene tilbage på fodboldbanen?
- Hvorfor tror I, at Awino vælger at tage sig af Ali?
- Hvilke udfordringer giver det for Awino, at Ali flytter ind?
- Hvordan hjælper SOS Børnebyerne Awino?
- På hvilken måde kommer SOS Børnebyerne til at spille en rolle i Alis liv?
- Hvorfor er der så mange børn rundt om i verden, der ikke har deres biologiske forældre eller mangler forældreomsorg?
- Hvad sker der med alt for mange forældreløse børn ude i verden?
- Hvordan tror I, man bedst kan hjælpe forældreløse børn til at få en tryg og kærlig opvækst?
- Hvad er en tryg og kærlig opvækst for jer?
- Hvordan går det familien, da vi møder Ali som 16-årig?
- Hvordan tror I, det kommer til at gå Ali fremover?
- Hvorfor kan det være svært at sikre, at forældreløse børns rettigheder overholdes?
Nu har Ali en familie igen
Ali sammen med sin plejemor Awino. Hun tog Ali ind og gav ham et trygt og kærligt hjem, da han havde allermest brug for det.
Foto: Titus Omide
Spørgsmål til Ali og Børnekonventionen
Læs teksten om Børnekonventionen, der også beskriver, hvordan SOS Børnebyerne arbejder med Børnekonventionen i arbejdet for forældreløse og udsatte børn.
Gå herefter i dybden med, hvordan Børnekonventionen knytter sig til casen.
En del af Børnekonventionens artikler handler om børns grundlæggende rettigheder. Hos SOS Børnebyerne taler vi i den sammenhæng om artiklerne:
- Artikel 1 – Definitionen på et barn
- Artikel 2 – Man må ikke diskriminere
- Artikel 6 – Liv, overlevelse og udvikling
- Artikel 7 – Navn og nationalitet
- Artikel 8 – Identitet
- Artikel 9 – Hold familier sammen
- Artikel 10 – Kontakt med forældre på tværs af lande
- Artikel 16 – Beskyttelse af privatliv
- Artikel 23 – Børn med handicap
- Artikel 24 – Sundhed, vand, mad og miljø
- Artikel 25 – Anbragte børns sager skal revurderes
- Artikel 26 – Social og økonomisk hjælp
- Artikel 27 – Mad, tøj, et sikkert hjem
Spørgsmål
1. Hvilke af artiklerne fra listen, synes I, passer ind i historien om Ali?
2. Hvilke rettigheder er Ali i fare for at miste, da han mister sin bedstemor?
3. Begrund, hvorfor I har valgt netop disse artikler?
4. Børnekonventionen gælder for alle børn. Hvilke artikler er vigtige for jeres liv?
5. Hvordan har I oplevet, at Børnekonventionens artikler har været vigtige i jeres liv?
6. Et barn uden forældre kan for eksempel bo hos en plejefamilie eller i en børneby. Hvilke artikler får børnene opfyldt på den måde?
Brug oversigten nedenfor, hvor artiklerne under området “Børns grundlæggende rettigheder” er forklaret.
Download Børnekonventionen
Ikonerne og plakaten er udarbejdet af UNICEF Danmark. Download den fulde version her
Børns grundlæggende rettigheder
Ikonerne og beskrivelserne til oversigten er udarbejdet af UNICEF Danmark.
Spørgsmål til Ali og Verdensmålene
I september 2015 vedtog alle verdens ledere en meget ambitiøs plan for klodens udvikling. Planen er omsat til 17 konkrete mål og 169 delmål, der kaldes Verdensmålene. Verdensmålene har modsat Børnekonventionen en slutdato. Alle verdens lande skal inden 2030 nå i mål med nogle af klodens største udfordringer.
Senest i 2030 skal alle børn og unge vokse op i en verden uden sult og fattigdom. De skal opleve, at alle er lige, og at uligheden i verden er blevet mindre. Et andet vigtigt mål handler om uddannelse, og det handler ikke blot om uddannelse, men om uddannelse, der har en sådan kvalitet, at den kan uddanne børn og unge til en bæredygtig fremtid, hvor klimaet og naturen har det godt.
I kan læse mere om FN’s 17 Verdensmål på www.verdensmål.org.
SOS Børnebyerne arbejder blandt andet med følgende fire Verdensmål:
Spørgsmål
- Hvordan knytter de fire Verdensmål sig til casen?
- Er der andre Verdensmål, der berøres i casen?
- Forklar, hvordan vi møder FN’s Verdensmål i casen.
- Der er mange ligheder mellem Børnekonventionen og FN’s Verdensmål. Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Afskaf fattigdom?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Sundhed og Trivsel?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Kvalitetsuddannelse?
- Hvilke artikler fra Børnekonventionen handler om Mindre ulighed?
FN's 17 Verdensmål
Plakaten er fra verdensmål.org. Se mere om FN’s 17 Verdensmål på www.verdensmål.org, og download plakaten her
Undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Leg med IT.