Fokus var klart fra morgenmødets begyndelse: Sammen er virksomheder og NGO’er stærkere. Både SOS Børnebyerne og Heimstaden kunne berette, hvordan begge organisationer lærer af hinandens ekspertise, arbejdsform og erfaring.
Men hvordan er det overskueligt at hjælpe i en verden, der lige nu kæmper med en lang række alvorlige udfordringer i form af adskillige katastrofesituationer? Der er hungersnød i Østafrika, krig i Ukraine og dødbringende oversvømmelser i Pakistan for blot at nævne nogle eksempler. ”Verden rører på sig”, opsummerede Christian Friis Bach, ”og det skyldes social ulighed”. Hvordan skal man hjælpe på trods af det tilsyneladende endeløse behov i verden?
”Man er nødt til at spørge sig selv: ’Tror jeg på fremskridt?’ Der er mange udfordringer lige nu: Vi skal tage os af de børn, der har brug for vores hjælp, vi skal finde løsninger på klimaforandringerne, på krigen i Ukraine”, sagde Ingrid Johansen.
”I er her i dag, fordi I som virksomheder ønsker at bygge en bedre fremtid. I er nødt til at tro på, at fremskridt er muligt. Jeg har set folk udføre fantastiske forandringer i nogle af verdens værste scenarier – og det nytter,” sagde Ingrid Johansen og fortalte en kort historie om en kolibri, der midt i en skovbrand fløj fra floden, opsamlede vand og forsøgte at slukke skovbranden. De andre dyr i skoven lo af den, fordi en kolibri næppe er i stand til at slukke en skovbrand. Kolibrien sagde ”Jeg gør det bedste, jeg kan” og fortsatte sit arbejde.
”Ja, verden rører på sig og er rystet lige nu, men vi skal tro på fremskridtet, og at det nytter. Vi skal være den kolibri,” fastslog Ingrid Johansen.
”Hvordan kan man sammen udrette mere og bedre? Det er det, Heimstaden og SOS Børnebyerne gør sammen i projektet ’A home for a home’,” sagde Christian Friis Bach og refererede til partnerskabet, hvor Heimstaden for at give så mange børn som muligt adgang til et trygt hjem og en god start på livet, donerer 100 euro til SOS Børnebyerne for hver bolig, Heimstaden ejer. Det svarer til mere end 11 millioner euro årligt.
”Det ligger i vores DNA at være en aktiv spiller i samfundet. Med 155.000 lejeboliger i 10 lande er vi en af de største udbydere af private boliger, og med dét følger et stort ansvar,” sagde Marie Honoré. ”Pengene vi støtter med, indgår i en fond, hvor nogle af pengene går til tredjeverdenslande og til SOS Børnebyernes projekter. Vores ønske er at give et trygt og sikkert hjem til børn”.
”Men hvorfor ønsker I at hjælpe børn i lande så langt væk fra Danmark?”, spurgte Christian Friis Bach.
”Vi valgte SOS Børnebyerne, fordi de deler vores ambitioner og den samme vilje til at turde prøve noget nyt. SOS Børnebyerne og Heimstadens ambitioner passer vældigt godt sammen, og det er en måde, hvorpå vi kan ekspandere til markeder, hvor SOS Børnebyerne kan være vores forlængede arm. Med det beløb, vi støtter med, hjælper vi i 2022 55.000 børn i 25 lande”, sagde Marie Honoré.
Samarbejdet og fordelene går begge veje, fastslår Ingrid Johansen.
”Vi får et frisk pust fra den private sektor. Vores samarbejde med Heimstaden har allerede enorm gennemslagskraft i hele vores føderation og skaber en hel bølge, hvormed vi ændrer og udvikler vores organisation. Vi udvikler måden, vi kører vores programmer på. SOS Børnebyerne er stor en organisation, og vi arbejder i nogle af de mest udfordrende lande i verden. I mange mellemindkomstlande kan vi hurtigt ændre tingene i en positiv retning, men det er en udfordring i lavindkomstlande. Der lærer vi noget af, hvordan Heimstaden arbejder”, siger Ingrid Johansen.
Som afslutning på debatten spurgte Mads Klæstrup Kristensen, direktør i SOS Børnebyerne Danmark, panelet, hvilket råd eller sætning, de afslutningsvis ville give publikum. Christian Friis Bachs nøgleord var ”partnerskaber”, Ingrid Johansen rådede virksomhederne: “Tag det første skridt”, og Marie Honoré sagde ”Find nye veje at gå – med lidenskab og engagement”.
I SOS Børnebyerne tilbyder vi din virksomhed en række muligheder for at investere, der ikke alene gør en verden til forskel for udsatte og forældreløse børn, men samtidig sikrer din virksomhed værdi ved at øge medarbejdertilfredsheden, styrke kundeloyaliteten, skabe opmærksomhed, øge salget eller skærpe CSR-profilen.
Uanset hvad din virksomheds sigte er, hjælper vi med at forløse, sikre og aktivere din investering på værdiskabende vis for alle parter.