”Sig efter mig”. Et kor af barnestemmer gentager lærerens remse. I det brandvarme lokale sidder over 200 børn tætpakket. Som i et dansk klasselokale har eleverne front mod tavlen, men på skolen i Dar es Salaam har kun de heldige en stol at sidde på.
”Vi kan ikke undervise med så mange børn i klasserne, men vi må ikke afvise dem. Vi mangler også stole og borde i klasseværelserne, og der er heller ikke nok bøger, hverken til lærere eller elever,” siger Saidi Khaji Shitumba, der er skoleleder på Kimwani-skolen i Tanzanias største by Dar es Salaam.
Når danske børn til december åbner lågerne i DR’s lågejulekalender, handler det ikke kun om jul. Overskuddet fra salget af Børnenes U-landskalender 2016 går nemlig til SOS Børnebyernes arbejde for skolebørn i Dar es Salaam i Tanzania.
”Med støtten fra årets U-landskalender forbedrer vi forholdene og sikrer bedre undervisning for nogle af Tanzanias udsatte børn. Kvalitetsuddannelse er ikke blot disse børns vej ud af fattigdom, men hele landets. Derudover vil projektet også bidrage til, at børn får flere og bedre udviklingsmuligheder med plads til kreativ udfoldelse og adgang til sikre legepladser,” siger Lene Godiksen, programkoordinator for SOS Børnebyernes arbejde i Tanzania.
Bliv fadder, og støt SOS Børnebyernes arbejde for forældreløse og udsatte børn over hele verden.
De tætpakkede klasselokaler er hverdag i Tanzanias storbyer. Det er kun en lille del af befolkningen, der har fået del i landets økonomiske opsving, og langt over halvdelen af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen. Tanzanias største by, Dar es Salaam, er en af Afrikas hurtigst voksende storbyer, og hvert år flytter tusindvis af børn sammen med deres forældre fra landet og ind til byen. Den store vækst i befolkningen belaster et i forvejen skrøbeligt skolesystem.
På Kimwani-skolen i en af Dar es Salaams fattige forstæder er der 34 lærer til 2710 elever fordelt i 12 klasser. I klasselokalerne bliver mere end 200 elever undervist af én lærer, der kun kan komme til tavlen, hvis første række går ud af lokalet. Regeringen har besluttet, at der ikke må være mere end 45 børn per klasse, men skolerne modtager ikke økonomisk støtte til at føre det ud i livet.
”Jeg så gerne, at vi kom ned på 45 elever i klasserne, så vil skolen klare sig bedre. Jeg har talt mig frem til, at vi skal have 60 klasseværelser i stedet for 12, hvis det skal kunne lade sig gøre,” siger skoleleder Saidi Khaji Shitumba.
SOS Børnebyernes skoleprojekt giver børnene en forbedret skolegang med bedre undervisning i mindre klasser. Klasserne bliver delt op, så børnene får undervisning i mindre klasser om formiddagen eller eftermiddagen. Lærerne lærer at bruge leg og læring i undervisningen og bliver klædt på til at tale om ligestilling og demokrati.
Samtidig bliver der nedsat børnerettighedsgrupper, hvor børnene lærer om rettigheder og medbestemmelse, så de er klædt på til at tale deres egen sag både i skolen og lokalsamfundet. Projektet hjælper også de allersvageste børn, der er droppet ud af skolen, med at komme tilbage på skolebænken.
Børnenes U-landskalender kan købes i butikker og sparekasser efter den 3. oktober og koster 45 kr.